Yhtymähallitus, kokous 28.9.2021

§ 136 Osavuosikatsaus 1/2021

KEUDno-2021-10106

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Jäsenkuntaraportointi 1-3/2021

Kuntayhtymä raportoi toiminnastaan jäsenkunnille PowerBI-sovelluksella kuukausittain tammi-, helmi- ja heinäkuuta lukuunottamatta. Raportointi sisältää sekä talouden että toiminnan raportointia kuntayhtymä- ja jäsenkuntatasoisesti. Jäsenkunnilla on mahdollisuus tutustua kuukausittaiseen raporttiin aina raportointikuukautta seuraavan kuukauden 20. päivän jälkeen. Kunnille järjestetään kuukausittainen yhteinen teams-kokous, jossa käydään läpi raportti yleisellä tasolla ja kunnilla on mahdollisuus kysyä yksityiskohtaisempia tietoja.

Jäsenkuntaraportista kootaan yhtymähallitukselle tiivistetty paketti. Yhtymähallituksen jäsenillä on pääse PowerBI:n yksityisekohtaisempaan raportointiin.

Kuntayhtymän toimintakulut ajalla 1.1.-31.3.2021 olivat n. 172,1 Me. Tästä henkilöstökuluja oli n. 41,2 Me. Toimintatuottoja vastaavana ajankohtana oli n. 166,5 Me. Toimintakate oli näin ollen -5,5 Me. Raportointiajalla on kirjanpitoon kirjattu koronakustannuksia n. 5,5 Me, joista suurimmat erät ovat laboratoriopalvelujen ostot n. 2,8 Me, asiakaspalvelujen ostot n. 1,2 Me sekä henkilöstökustannukset n. 1,0 Me.

Omassa toiminnassa on palvelualueiden tilinpäätösennusteiden mukaan ylitysuhkaa 33,9 Me talousarvioon verrattuna. Ylityksestä n. 19,6 Me johtuu koronasta. Ilman koronaa ylitys on siis n.14,3 Me. Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueella ylitys johtuu asiakasmäärän kasvusta kotihoidossa, ympärivuorokautisissa palveluissa ja kehitysvammaisten asumispalveluissa sekä omaishoidon tuen kasvusta. Terveyspalvelut ja sairaanhoito -palvelualueella erikoissairaanhoidon koronahoitovelan purkaminen on kasvattanut perusterveydenhuollon kysyntää mm. leikkausten jälkeisinä jatkohoitopaikkoina ja kuntoutuksen tarpeena. Avopalveluissa koronavuonna hoitoon hakeutumisen kynnys saattoi olla korkea ja nyt patoutunut kysyntä alkaa purkautua. Palvelujen kysyntää lisäävä positiivinen koronavuoden ilmiö on syntyvyyden kasvu, 11 % vuonna 2021. Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualueella ylitystä aiheuttavat mielenterveys- ja päihdeasumispalvelujen kasvanut asiakasmäärä, lastensuojelun kalliit erityisen huolenpidon jaksot sekä valtion koulukotien erityistason laitoshoitopaikkojen profiilin muutos vaativan laitoshoidon paikoiksi. Erikoissairaanhoidon ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

 

Tuottavuusohjelman toteutuminen 31.3.2021 tilanteessa

Yhtymähallitus hyväksyi tuottavuusohjelman vuosille 2020-2022 kokouksessaan 28.4.2020 § 82. Tuottavuusohjelman tavoitteena on saavuttaa 40 Me:n säästöt vuoden 2022 loppuun mennessä. Tuottavuusohjelman säästötavoitteet jakautuvat ohjelmakaudelle siten, että vuonna 2020 tavoitteena oli saavuttaa 8 Me:n säästöt, vuoden 2021 tavoite on 12 Me:n säästö ja vuoden 2022 tavoite on 20 Me:n säästö. Vuonna 2020 saavutettiin n. 7,8 Me:n säästö ja lisäksi erikoissairaanhoidon yhdyspintahankkeilla n. 2,4 Me:n säästö.

Palvelualueet ovat raportoineet, että 31.3.2021 mennessä vuoden 2021 tavoitteesta on saavutettu vain n. 2 Me.

Edellä kerrotun talousarvion ylitysuhkan ja tuottavuusohjelman heikon edistymisen vuoksi tuottavuusohjelmaa on tarpeen laajentaa. Yhtymähallituksen iltakouluun 25.5.2021 tuodaan lähetekeskusteluun tuottavuusohjelman laajentaminen.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus merkitsee tiedoksi jäsenkuntaraportoinnin 1-3/2021 sekä tuottavuusohjelman toteutumisen 31.3.2021 tilanteessa. Lisäksi yhtymähallitus päättää velvoittaa viranhaltijat valmistelemaan uusia sopeutustoimia talousarviossa pysymiseksi.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Kuntayhtymä raportoi toiminnastaa jäsenkunnille PowerBI-sovelluksella kuukausittain tammi-, helmi- ja heinäkuuta lukuunottamatta. Raportointi sisältää sekä talouden että toiminnan raportointia kuntayhtymä- ja jäsenkuntatasoisesti. Jäsenkunnilla on mahdollisuus tutustua kuukausittaiseen raporttiin aina raportointikuukautta seuraavan kuukauden 20. päivän jälkeen. Kunnille järjestetään kuukausittainen yhteinen teams-kokous, jossa käydään läpi raportti yleisellä tasolla ja kunnilla on mahdollisuus kysyä yksityiskohtaisempia tietoja.

Jäsenkuntaraportista kootaan yhtymähallitukselle tiivistetty paketti. Yhtymähallituksen jäsenillä on pääsy PowerBI:n yksityiskohtaisempaan raportointiin.

Kuntayhtymän toimintakulut ajalla 1.1.-30.4.2021 olivat n. 234,4 Me. Tästä henkilöstökuluja oli n. 55,5 Me. Toimintatuottoja vastaavana ajankohtana oli n. 222,7 Me. Toimintakate oli näin ollen -11,7 Me. Raportointiajalla on kirjanpitoon kirjattu koronakustannuksia n. 9,5 Me, joista suurimmat erät ovat laboratoriopalvelujen ostot n. 5,6 Me, asiakaspalvelujen ostot n. 1,5 Me sekä henkilöstökustannukset n. 1,5 Me.

Omassa toiminnassa on palvelualueiden tilinpäätösennusteiden mukaan ylitysuhkaa 36,4 Me talousarvioon verrattuna. Ylityksestä n. 24,8 Me johtuu koronasta. Ilman koronaa ylitys on siis n. 11,6 Me. Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueella ylitys johtuu asiakasmäärän kasvusta kotihoidossa, ympärivuorokautisissa palveluissa ja kehitysvammaisten asumispalveluissa sekä omaishoidon tuen kasvusta. Terveyspalvelut ja sairaanhoito -palvelualueella erikoissairaanhoidon koronahoitovelan purkaminen on kasvattanut perusterveydenhuollon kysyntää mm. leikkausten jälkeisinä jatkohoitopaikkoina ja kuntoutuksen tarpeena. Avopalveluissa koronavuonna hoitoon hakeutumisen kynnys saattoi olla korkea ja nyt patoutunut kysyntä alkaa purkautua. Palvelujen kysyntää lisäävä positiivinen koronavuoden ilmiö on syntyvyyden kasvu, 11 % vuonna 2021. Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualueella ylitystä aiheuttavat mielenterveys- ja päihdeasumispalvelujen kasvanut asiakasmäärä, lastensuojelun kalliit erityisen huolenpidon jaksot sekä valtion koulukotien erityistason laitoshoitopaikkojen profiilin muutos vaativan laitoshoidon paikoiksi.

Erikoissairaanhoidon ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus merkitsee tiedoksi jäsenkuntaraportoinnin 1-4/2021

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, yhtymän johto, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Yhtymähallitus hyväksyi tuottavuusohjelman vuosille 2020-2022 kokouksessaan 28.4.2020 § 82. Tuottavuusohjelman tavoitteena on saavuttaa 40 Me:n säästöt vuoden 2022 loppuun mennessä. Tuottavuusohjelman säästötavoitteet jakautuvat ohjelmakaudelle siten, että vuonna 2020 tavoitteena oli saavuttaa 8 Me:n säästöt, vuoden 2021 tavoite on 12 Me:n säästö ja vuoden 2022 tavoite on 20 Me:n säästö. Vuonna 2020 saavutettiin 7,8 Me:n säästö ja lisäksi erikoissairaanhoidon yhdyspintahankkeilla n. 2,4 Me:n säästö.

Palvelualueet ovat raportoineet, että 31.5.2021 mennessä vuoden 2021 tavoitteesta on saavutettu n. 3,1 Me ja erikoissairaanhoidon yhdyspintahankkeilla on saavutettu n. 0,6 Me eli yhteensä on saavutettu n. 3,7 Me.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus merkitsee tiedoksi tuottavuusohjelman toteutumisen 31.5.2021 tilanteessa.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Sanna Kaukua, talouspäällikkö, yhtymän johto, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Kuntayhtymän valtuusto hyväksyi vuoden 2021 talousarvion kokouksessaan 17.12.2020 § 51. Talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan yhtymävaltuustolle ajalta 1.1.-30.6.2021 ja toisen kerran tilinpäätöksessä ajalta 1.1.-31.12.2021.

Kuntayhtymän kolmas toimintavuosi on jatkunut poikkeuksellisena koronapandemian jatkuessa niin globaalisti, kansallisesti kuin kuntayhtymän alueellakin. Kevään 2021 aikana alueella koettiin voimakas uusi aalto taudin levitessä koko Uudenmaan alueella. Koronarokotusten odotettu käynnistyminen alkuvuonna on tuonut valoa pandemian voittamiseen. Samalla se on vaatinut edelleen olemassa olevien resurssien uudelleenjärjestelyä ja uusien resurssien hankintaa, jotta rokotuskattavuutta on voitu nostaa mahdollisimman nopeasti saatavilla oleviin rokotteisiin nähden. Yhteistyötä on tehty laajasti omistajakuntien, HUS:n, muiden Uudenmaan toimijoiden ja kansallisten viranomaisten kanssa pandemian vastaisessa työssä. Osaavan henkilöstömme avulla olemme onnistuneet koronapandemian hallinnassa alueellamme erittäin hyvin.

Kuntayhtymän toiminnassa on jatkettu toimintamallien kehittämistä siten, että välttämättömät peruspalvelut on voitu tuottaa mahdollisimman laajasti samalla kun toimintaa on muovattu pandemian hoitamiseksi. Koronatilanne on vauhdittanut monien palvelujen tuottamiseen liittyviä ratkaisuja. Alueen asukkaiden merkittävä palvelutarpeen nousu ja valtakunnallisestikin koettu pula hoitohenkilökunnasta ovat kuitenkin hidastaneet toiminnan kehittämistä ja tuottavuustavoitteiden saavuttamista. Peruspalveluissa on nähtävissä koronaan liittyvää palvelutarpeen kasvua erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluissa sekä lastensuojelussa, seuraten kansallista trendiä. Erikoissairaanhoidon kustannuksiin vaikuttaa myös epidemian aikana kertynyt hoitovelka. Koko henkilöstön voimavaroja on vaadittu runsaasti koronatilanteen hoitamiseen sen sijaan, että olisi voitu täysipainoisesti keskittyä kuntayhtymän toiminnan kehittämiseen aiemmin suunnitellulla tavalla.

Raportointikaudella saatiin valmisteltua ja tuotua poliittiseen päätöksentekoon useita merkittäviä kokonaisuuksia. Palvelujärjestelmäsuunnitelman laadinta käynnistettiin. Laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden suunnitelma hyväksyttiin vuosille 2021-2022. Ensimmäinen alueellinen hyvinvointikertomus hyväksyttiin. Kotiapupalvelun, omaishoidon lakisääteisen vapaan ja säännöllisen kotihoidon palvelusetelit hyväksyttiin. Ikääntyneiden kotihoidon myöntämisperusteet ja soveltamisohjeet päivitettiin. Henkilöstön saatavuuden parantamiseksi käynnistettiin toimenpiteitä.

Yhteisöohjautuvuutta on edelleen edistetty. Lean-menetelmän käyttöönottoa on myös jatkettu hyvin tuloksin. Tiedolla johtamisen kokonaisuutta on viety eteenpäin.

Pitkään valmisteltu sote-uudistusta koskeva lainsäädäntö eteni keväällä eduskunnan käsittelyssä niin, että lait tulevat voimaan heinäkuun alusta 2021. Lainsäädännön mukaan kuntayhtymä siirtyy Keski-Uudenmaan hyvinvointialueeksi, jolle sote-palvelujen ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy 1.1.2023. Väliaikaisen toimielimen valmistelut käynnistettiin, ja toimielimen työn käynnistyminen suunniteltiin tapahtuvaksi 1.9.2021.

Kuntayhtymälle on myönnetty uudistuvien sote-keskusten ja sote-palvelujen rakennemuutoksen toteuttamisen valtionavustusta. Lisäksi valtionavustusta on saatu henkilökohtaisen budjetin mallintamiseen ja työkykyohjelmaan, jossa työkyvyn arvio otetaan saumattomaksi osaksi sote-keskusten toimintaa. Asunnottomuutta vähentävien sote-palvelujen kehittämistä tuetaan myös valtionavustuksella. Hankkeet ovat edenneet huolimatta haasteellisesta tilanteesta. Tulevaisuuden sote-keskuksen jatkorahoitus tulee aukeamaan syksyllä.

 

Tilinpäätösennuste

Raportointikauden tilinpäätösennusteen mukaan omassa palvelutuotannossa on noin 47,4 Me:n ylitysuhka. Ylityksestä koronan aiheuttamien kustannusten ja tuottomenetysten osuus on noin 39,4 Me. Ilman koronaa ylitysuhka omassa toiminnassa on näin ollen n. 8 Me. Erikoissairaanhoidon ennustetaan alittavan talousarvion n. 0,5 Me.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää esittää yhtymävaltuustolle, että valtuusto merkitsee tiedoksi osavuosikatsauksen ajalta 1.1.-30.6.2021.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.