Yhtymähallitus, kokous 28.9.2021

§ 117 Oikaisuvaatimus / muutoksenhaku kirjalliseen varoitukseen

KEUDno-2021-15635

Valmistelija

  • Tiina Salminen, palvelujohtaja, tiina.salminen@keusote.fi
  • Petja Harakka, va. hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Asian tausta

Työntekijälle on annettu työnjohdollisena toimenpiteenä kirjallinen varoitus 12.8.2021 kuntayhtymän työnjohdollisten toimenpiteiden ohjeistuksen mukaisesti. Työntekijä on 30.8.2021 toimittanut kuntayhtymän kirjaamoon oikaisuvaatimuksen, jolla hän on hakenut muutosta  kirjallisen varoitukseen. Oikaisuvaatimus on siltä osin luottamuksellinen kuin se sisältää henkilötietoja.

Kirjallisen varoituksen muutoksenhakukelpoisuus

Työnantajan työnjohto- ja valvontaoikeuteen eli direktio-oikeuteen kuuluu oikeus määrätä miten, missä ja milloin työtä tehdään, sekä oikeus työnteon ja työtulosten valvontaan. Direktio-oikeuden käyttäminen on myös työnantajan velvollisuus silloin kun puuttumisen aihetta ilmenee.

Direktio-oikeuden perusteella annettu määräys tai päätös ei ole muutoksenhakukelpoinen. Työnjohto-oikeuden käyttämisessä ei ole kysymys perustuslain 21 §:ssä tarkoitetusta oikeuksia ja velvollisuuksia koskevasta päätöksestä, johon täytyisi voida hakea muutosta tuomio-istuimelta (Kuntaliitto, Muutoksenhakuopas 2020, s. 104). 

Työnantajalla on käytettävissään eri tasoisia työnjohdollisia toimenpiteitä, joilla puututaan palvelussuhteen aikana havaittuihin epäkohtiin. Työnjohdollisia topimenpiteitä ovat mm. työnjohdollinen ohjaava keskustelu, suullinen huomautus ja kirjallinen varoitus. 

Varoitus ei välttämättä edellytä hallintopäätöksen tekemistä, mutta jos hallintopäätös tehdään, se ei ole muutoksenhakukelpoinen. Sama koskee huomautusta, joka luokitellaan varoitusta lievemmäksi ohjaukseksi (Kuntalaki-Tausta ja tulkinnat, 2015, s. 928).

Kirjallinen varoitus ei ole muutoksenhakukelpoinen, eikä käsillä olevassa asiassa edes ole tehty hallintopäätöstä.

Oikaisuvaatimus tulee jättää tutkimatta

Koska kirjalliseen varoituksen ei saa hakea muutosta, se tulee jättää tutkimatta. Tällöin oikaisuvaatimusta ei käsitellä sisällöllisesti eikä oikaisuvaatimuksessa esitettyihin perusteisiin oteta kantaa. Sen sijaan tutkimatta jättämispäätöksessä keskitytään perustelemaan oikaisuvaatimuksen tutkimatta jättäminen.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää jättää liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen tutkimatta edellä mainituin perustein.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, palvelussuhdepäällikkö,