Yhtymähallitus, kokous 11.5.2021

§ 58 Potilasasiamiehen selvitys 2020

KEUDno-2021-10050

Valmistelija

  • Minna-Maarit Immonen, laatupäällikkö, minna-maarit.immonen@keusote.fi

Perustelut

Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (laki potilaan asemasta ja oikeuksista) 1992/785 11 §:n mukaan terveydenhuollon toimintayksikölle on nimettävä potilasasiamies. Potilasasiamiespalvelut keskitettiin vuoden 2019 alussa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamisvastuulle. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä ostaa potilasasiamiespalvelun Länsi- ja Keski-Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito Oy:ltä. Kuuden kunnan potilasasiamiehen tehtävien hoitamisen lisäksi Sosiaalitaito Oy tuottaa alueen sosiaaliasiamiespalvelun. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän käytettävissä on potilas- ja sosiaaliasiamiehen resurssia 1.4 henkilötyövuotta. 

Potilasasiamiehen tehtävä ja toiminta toteutuu kuntayhtymän alueella yhdenmukaisesti. Potilasasiamiehen toiminta on olennainen osa terveydenhuollon oikeusturva- ja laatujärjestelmää. Potilasasiamiehen tehtävänä on mm. antaa tietoa ja neuvoa potilaan asemasta ja oikeuksista sekä toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Potilasasiamiehen selvityksen aineisto muodostuu potilasasiamiehelle tulleiden terveydenhuoltoa koskevien yhteydenottojen sisällöistä, potilasasiamiehen työssään tekemistä havainnoista, potilasasiamiehen tietoon tulleista terveydenhuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaisista muistutuksista. Raportin tarkoituksena on antaa tietoa potilasasiamiestoiminnasta, yhteydenottojen syistä, potilaiden tai heidän omaisten/läheisten kokemista epäkohdista ja kehittämiskohteista. Epäkohdat ja kehittämiskohteet ovat tärkeä tuoda esille, jotta epäselvyydet on mahdollista selvittää, virheellinen toiminta voidaan korjata ja palvelujen laatua kehittää. Selvitys antaa tietoa potilaan näkökulmista ja ongelmalliseksi koetuista tilanteista sekä viitteitä ajankohtaiseksi nousseista asioista ja ilmiöistä. Tilastoista ei voi päätellä potilasasiamiehen työmäärää tai kunnan terveydenhuoltopalvelujen tilaa. Läheskään kaikki terveydenhuoltoon tyytymättömät potilaat eivät ole yhteydessä potilasasiamieheen.

Liitteenä potilasasiamiehen selvitys 2020.

Potilasasiamies kiinnitti erityistä huomiota seuraaviin asioihin: 

  • Potilasasiamiehelle tulleiden yhteydenottojen määrä on lisääntynyt edelliseen vuoteen verrattuna. Yhteydenottojen määrät ovat lisääntyneet erityisesti neuvola- ja kuntoutustoiminnan osalta. Yhteydenotoista suurin osa on koskenut tyytymättömyyttä hoidon sisältöön. Useat yhteydenotot koskivat myös palvelujen saatavuutta, tietosuojaa ja tiedon saantia.
  • Terveyskeskuspalvelujen, erityisesti mielenterveyspalvelujen oikea-aikaiseen saatavuuteen tulisi kiinnittää huomiota.
  • Muistutusten käsittelyssä on ollut kohtuutonta viivettä. Muistutusvastausmenettelyn asianmukaisuus tulisi varmistaa.  Muistutuksiin vastaaminen tulisi tapahtua kohtuullisessa ajassa, lähtökohtaisesti 1-4 viikossa. 
  • Hoitotahojen ja hallinnollisten tahojen tavoitettavuutta tulisi kehittää.
  • Asiakasprosessien sujuvuutta tulisi kehittää asiakkaiden eri yksiköiden välisen pompottelun välttämiseksi.
  • Viranomaisten yhteistyö ja yhteydenpito potilasasiamiehen kanssa on toiminut sujuvasti. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Kuntayhtymän hallitus päättää

  • merkitä tiedoksi selvityksen potilasasiamiehen toiminnasta vuonna 2020.
     

Päätös

Laatupäällikkö Minna-Maarit Immonen esitteli asiaa kokouksessa.

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Asianosaiset