Yhtymähallitus, kokous 11.5.2021

§ 57 Sosiaaliasiamiehen selvitys 2020

KEUDno-2021-339

Valmistelija

  • Minna-Maarit Immonen, laatupäällikkö, minna-maarit.immonen@keusote.fi

Perustelut

Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (asiakaslaki) 2000/812 
24 §:n mukaan kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies. Sosiaaliasiamiespalvelut keskitettiin vuoden 2019 alussa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamisvastuulle. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä ostaa sosiaaliasiamiespalvelun Länsi- ja Keski-Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito Oy:ltä. Kuuden kunnan sosiaaliasiamiestehtävien hoitamisen lisäksi Sosiaalitaito Oy tuottaa alueen potilasasiamiespalvelun. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän käytettävissä on sosiaali- ja potilasasiamiehen resurssia 1.4 henkilötyövuotta.

Sosiaaliasiamiehen tehtävä ja toiminta toteutuu kuntayhtymän alueella yhdenmukaisesti. Sosiaaliasiamiehen toiminta on olennainen osa sosiaalipalveluiden oikeusturva- ja laatujärjestelmää. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on mm. seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle. 

Sosiaaliasiamiehen selvityksen aineisto muodostuu sosiaaliasiamiehelle tulleiden sosiaalipalveluja koskevien yhteydenottojen sisällöistä, sosiaaliasiamiehen työssään tekemistä havainnoista, sosiaaliasiamiehen tietoon tulleista sosiaalihuollon asiakaslain mukaisista muistutuksista ja toteutetun kuntakyselyn vastauksista. Selvityksen tarkoituksena on antaa tietoa asiakkaiden tai heidän omaisten/läheisten kokemista epäkohdista ja kehittämiskohteista. Epäkohdat ja kehittämiskohteet ovat tärkeä tuoda esille, jotta epäselvyydet on mahdollista selvittää, virheellinen toiminta voidaan korjata ja palvelujen laatua kehittää. Selvitys antaa tietoa asiakkaan näkökulmista ja ongelmalliseksi koetuista tilanteista sekä viitteitä ajankohtaiseksi nousseista asioista ja ilmiöistä. Tilastoista ei voi päätellä sosiaaliasiamiehen työmäärää tai kunnan sosiaalipalvelujen tilaa. Läheskään kaikki sosiaalihuoltoon tyytymättömät asiakkaat eivät ole yhteydessä sosiaaliasiamieheen.

Sosiaaliasiamies on laatinut lain edellyttämät selvitykset. Liitteenä sosiaaliasiamiehen kuntakohtaiset selvitykset 2020.

Sosiaaliasiamies kiinnitti erityistä huomiota seuraaviin asioihin: 

  • Palvelun tuottamiseen liittyviin seikkoihin, kuten asiakkaan mukaan ottamiseen palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen, oma-aloitteisesti selvitysten antaminen toteuttamisvaihtoehdoista, ohjaukseen ja neuvontaan sekä asiakkaiden asianmukaiseen kohteluun.
  • Lastensuojelun palveluja koskevien yhteydenottojen perusteella tulisi kiinnittää huomiota muun muassa vanhempien puolueettomaan ja tasapuoliseen kohteluun, tiedottamiseen jälkihuollosta sekä huoltajien ja lasten tietosuojaoikeuksista. 
  • Ikääntyneiden palveluita koskien tulisi kiinnittää huomiota etenkin asumispalveluyksiköiden toiminnan asianmukaisuuteen, asiakkaiden ja heidän omaistensa toiveiden ja näkemysten huomiointiin sekä asiakkaiden tietojensaantioikeuden toteutumiseen. 
  • Vammaispalveluita koskien tulisi huomioida päätöksentekoon liittyviä seikkoja, kuten asiakkaan oikeus saada hakemukseensa päätös viivytyksettä ja viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. Päätösten tekeminen ja perusteleminen tulisi tapahtua kohtuullisessa ajassa. 
  • Eri palveluissa tulisi huomioida asiakasmaksujen määräytymisestä tiedottaminen ja erityisesti asiakasmaksujen alentamisen tai poistamisen ensisijaisuus suhteessa toimeentulotukeen. 
  • Omaishoidon tukeen liittyen tulisi kiinnittää huomiota päätöksenteon prosessiin sekä omaishoitajien vapaiden toteutumiseen ja tilapäishoidon järjestämiseen.
  • Päätösten tekemiseen kohtuullisessa ajassa.
  • Muistutuksiin vastaaminen tulisi tapahtua kohtuullisessa ajassa, lähtökohtaisesti 1-4 viikossa. 
  • Omien tietojen tarkastamiseen ja tiedonsaantiin liittyviin asioihin ja asiakkaiden ohjaaminen niitä koskien. 
  • Palvelujen saatavuuteen ja yhteensovittamiseen sekä työntekijän tavoitettavuuteen olisi hyvä kiinnittää huomiota.
  • Viranomaisten sujuvaan yhteistyöhön ja yhteydenpitoon sosiaaliasiamiehen kanssa. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Kuntayhtymän hallitus päättää

  • merkitä tiedoksi kuntakohtaiset selvitykset sosiaaliasiamiehen toiminnasta sekä sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksien ja aseman kehityksestä vuonna 2020.
     

Päätös

Laatupäällikkö Minna-Maarit Immonen esitteli  asiaa kokouksessa.

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Asianosaiset