Yhtymähallitus, kokous 26.10.2021

§ 153 Sote-kuljetuspalvelujen hankinta dynaamisessa toimittajarekisterissä

KEUDno-2021-418

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Erja Pentti, palvelujohtaja, erja.pentti@keusote.fi
Olli-Pekka Alapiessa, vammaisten palvelujen päällikkö, olli-pekka.alapiessa@keusote.fi

Perustelut

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Hankinnan kohteena ovat sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetukset ja muut tarpeen mukaiset kuljetukset. Kuljetuspalvelu pitää sisällään tarpeen mukaisen ajoneuvon sekä kuljettajan. Kuljetusten kokonaisvaltaisesta ohjauksesta, tilausvälityksestä ja reitityksestä vastaa tilaajan ohjauskeskus. 

Kuljetukset perustuvat pääosin sosiaalihuollon ja terveydenhuollon lainsäädäntöön. Palvelun käyttäjinä ovat pääosin tilaajan asiakkaat. Käyttäjinä voi olla myös sotepalveluhenkilöstöä ja muita ryhmiä. Kuljetukset ovat yksilöllisiä kuljetuksia yksilöllisillä reiteillä tai ne voivat toteutua reittikuljetuksina. Kohteena voivat olla sotekuljetuksia korvaavat palvelulinja- ja vastaavat kuljetukset kuntayhtymän asiakkaille. Hankinnan kohteena ovat myös Hyvinkään kaupungin sellaiset palvelulinjakuljetukset kunnan asukkaille, jota on tarkoituksenmukaista järjestää yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden kanssa. 

Hankinnan kohteena voi olla vähäisessä määrin kuntayhtymän toimintaan liittyviä tavarakuljetuksia sekä vainajien kuljetuksia tarpeen mukaisella ajoneuvolla toteutettuna.

Hankintajärjestelmän jakaantuu perustamisvaiheessa luokkiin seuraavasti:

Luokka 1 M1 luokan henkilöauto, sedan tai farmari
Luokka 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto
Luokka 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto
Luokka 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella
Luokka 5 N1 luokan ajoneuvo, pakettiauto

Luokkia voidaan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana lisätä.

Hankinnan kohde hankintajärjestelmässä ja hankintajärjestelmän toiminta on kuvattu tarkemmin 17.6.2021 julkaistussa osallistumispyynnössä sekä sen liitteessä ”Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet”.

Hankinnan ennakoitu laskennallinen arvo on 8 M€/vuosi (48 M€/ kuusivuotiskausi), alv 0 %. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana. Kuljetuspalvelujen kustannukset maksetaan useilta eri kustannuspaikoilta.

Dynaamisen hankintajärjestelmän perustaminen ja hankintamenettely
    
Tällä päätöksellä perustetaan sote-kuljetuspalveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä ja valitaan hankintajärjestelmään sen perustamisvaiheessa hakeneet ehdokkaat.

Hankintajärjestelmä perustetaan ja sitä täydennetään rajoitetun menettelyn
kaltaisella menettelyllä. Hankintayksikkö julkaisi 17.6.2021 hankintailmoituksen ja osallistumispyynnön numero KEUDno-2021-418 ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja Tarjouspalvelu.fi.

Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. 

Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankintamenettelyssä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää koskevia säännöksiä.

Hankintamenettelyn valinnan tarkoituksena on turvata asiakasryhmän palveluiden
toteuttaminen niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. Kyseessä ovat
asiakasryhmän perusoikeuksien ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen kannalta
merkitykselliset palvelut.

Hankintajärjestelmän perustamisen jälkeen käynnistyy hankintavaihe.  Hankintajärjestelmä on voimassa kuusi (6) vuotta sen perustamisesta lukien. Tänä aikana hankintayksikkö toteuttaa hankintajärjestelmässä sisäisiä kilpailutuksia. Tilaaja voi jatkaa
hankintajärjestelmän voimassaoloa uudella hankintailmoituksella.

Asiakkaiden osallistuminen ja markkinakartoitus

Palveluja käyttävien asiakkaiden infotilaisuus toteutettiin videoyhteyden välityksellä 26.5.2021. Tilaisuuden etukäteismateriaalina ilmoittautuneille toimitettiin luonnoksia hankinnan asiakirjoista. Infotilaisuudesta tiedotettiin vammaisneuvostojen kautta, kutsukirjeessä ja asiakaskohtaamisissa. Infotilaisuuteen osallistui 21 henkilöä. Hankinnan valmisteluun on lisäksi osallistunut edustajat vammais- ja vanhusneuvostoista. Vammais- ja vanhusneuvostoilta pyydettiin virallinen lausunto 31.8.2021 mennessä. Lausunnot saatiin Hyvinkään, Nurmijärven ja Pornaisten vammaisneuvostoilta, Hyvinkään vanhusneuvostolta sekä Tuusulan ikäihmisten neuvostolta.

Palveluntuottajien markkinakartoituksena toteutettiin infotilaisuus 26.5.2021, jonka etukäteismateriaalina ilmoittautuneille toimitettiin luonnoksia hankinnan asiakirjoista. Palveluntuottajien tasapuolisesti kohtelusta ja avoimuudesta huolehdittiin julkaisemalla 30.4.2021 kutsu markkinakartoitukseen HILMA- ja Tarjouspalvelu ilmoituskanavissa. Infotilaisuuteen osallistui 18 palveluntuottajaa. Lisäksi muutamat palveluntuottajat toimittivat kirjallisia kommentteja luonnosasiakirjoihin.

Ehdokkaiden valinta 

Hankintajärjestelmään hyväksytään kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä.  

Hankintayksikkö varasi dynaamisen hankintajärjestelmän perustamisvaiheessa 26.8.2021 mennessä saapuneiden osallistumishakemusten käsittelyyn 15 työpäivää. 

Hankintayksikkö on käsitellyt osallistumishakemukset seuraavasti:

  • ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastus
  •  soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaiden valinta hankintajärjestelmän luokkiin
  • hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen tullaan tekemään päätöksenteon jälkeen

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Hankintalain mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. 

Palveluntuottajat valitaan hankintajärjestelmän luokkiin seuraavasti.

Hankintajärjestelmä

Hankintayksikkö sai 20.9.2021 mennessä hankintajärjestelmään yhteensä 233 osallistumishakemusta. Hakemukset jakautuivat seuraavasti:

Luokka 1 M1 luokan henkilöauto, sedan tai farmari: 219 hakemusta
Luokka 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto: 51 hakemusta
Luokka 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto: 55 hakemusta
Luokka 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella: 16 hakemusta
Luokka 5 N1 luokan ajoneuvo, pakettiauto: 13 hakemusta

Osallistumishakemukset ovat liitteen ”Saadut osallistumishakemukset” mukaiset.

Tarjouskilpailussa käytetyn sähköisen kilpailutusjärjestelmän mukaan osallistumispyyntöön kävi tutustumassa 273 yritystä. Osallistumispyyntöön tutustuneista yrityksistä 85 % jätti tarjouksen.
Osallistumishakemuksen jättäneistä yrityksistä ilmoitti 98 % (228 kpl) olevansa PK-yrityksiä. PK-yrityksellä tarkoitetaan yritystä, jonka henkilöstömäärä on alle 250 ja jonka vuosiliikevaihto on enintään 50 milj.€.

Liitteen ” Hankintajärjestelmään hyväksytyt palveluntuottajat” mukaiset osallistumishakemukset täyttivät kaikki hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja hyväksytään hankintajärjestelmään. 

Kaksikymmentäkahdeksan (28) osallistumishakemusta ei täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia ja ne hakemukset hylätään.  Hylätyt ehdokkaat on kuvattu tarkemmin liitteessä ”Hylätyt osallistumishakemukset”. Hylkäämisen yksityiskohtaisemmat perustelut on kuvattu liitteessä ”Palveluntuottajakohtaiset hylkyperusteet”, jotka annetaan tiedoksi palvelutuottajakohtaisesti hankintapäätöksen yhteydessä. 

Tarjouspyynnön lähettäminen

Ensimmäinen hankintajärjestelmän sisäinen tarjouspyyntö lähetetään, kun ainakin kaikki 20.9.2021 mennessä saapuneet osallistumishakemukset on käsitelty ja päätös ehdokkaiden valinnasta hankintajärjestelmään tehty. Ensimmäisen sisäisen kilpailutusten kohteena ovat vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset työ- ja opiskelumatkat sekä sellaiset sosiaali- ja terveydenhuollon reitti- ja muut vastaavat kuljetukset, jotka toteutuvat ryhmäkuljetuksina tai yksilöllisesti kiinteillä reiteillä. 

Kuljetusten kokonaisvaltaisesta ohjauksesta, tilausvälityksestä ja reitityksestä vastaa tilaajan ohjauskeskus. Tarjouspyyntö voidaan lähettää, kun kuntayhtymän ohjauskeskus on toimintavalmiina.


Ilmoitus hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo@keusote.fi.

Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.
 

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää

1)    valita Sote-kuljetuspalveluiden dynaamiseen hankintajärjestelmään liitteen ”Hankintajärjestelmään hyväksytyt palveluntuottajat” mukaiset ehdokkaat,
2)    hylätä liitteen ”Hylätyt osallistumishakemukset” mukaiset hakemukset liitteessä tarkemmin kuvatuin perustein,
3)    valtuuttaa liikkumista tukevien palvelujen esimiehen tai hänen poissa ollessaan vammaispalveluiden päällikön tekemään jatkossa hankintajärjestelmän voimassaolon ajan päätökset ehdokkaiden valinnasta hankintajärjestelmän luokkiin ja
4)    tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän §:n osalta välittömästi kokouksessa. 

Päätös

Päätettiin yksimielisesti palauttaa asia valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Erja Pentti, palvelujohtaja, erja.pentti@keusote.fi

Perustelut

Kuljetuspalvelujen hankintaa on valmisteltu pitkään vammaispalvelulain (VPL) ja sosiaalihuoltolain (SHL) päivitettävänä olleiden soveltamisohjeiden rinnalla.  Soveltamisohjeet hyväksyttiin syksyllä 2020 ja tuolloin käytiin myös keskustelu edellisen hallituksen kanssa, millaista kokonaisuutta kuljetuspalveluista tullaan suunnittelemaan. Tämän jälkeen työryhmä on pystynyt konkreettisella tavalla edistämään hankintaa liitteissä esitetyllä tavalla. Nykyinen hallitus pyysi pykälän palauttaessaan, että heille esiteltäisiin hankinnan täsmennetty ison kuva, tehtäisiin ennakkovaikutusten arviointia koko kuljetuspalvelujen kokonaisuudesta huomioiden mm. lähikunnissa käytössä olevat kuljetusjärjestelyjen tavat sekä tuotaisiin esittelyyn käytännön esimerkkejä millaisia Keusotessa ensisijaisesti valitun mallin mukaisia vastaavia kokonaisuuksia toimii jo toisilla paikkakunnilla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää

1)    valita Sote-kuljetuspalveluiden dynaamiseen hankintajärjestelmään liitteen ”Hankintajärjestelmään hyväksytyt palveluntuottajat” mukaiset ehdokkaat,
2)    hylätä liitteen ”Hylätyt osallistumishakemukset” mukaiset hakemukset liitteessä tarkemmin kuvatuin perustein,
3)    valtuuttaa liikkumista tukevien palvelujen esimiehen tai hänen poissa ollessaan vammaispalveluiden päällikön tekemään jatkossa hankintajärjestelmän voimassaolon ajan päätökset ehdokkaiden valinnasta hankintajärjestelmän luokkiin ja
4)    tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän §:n osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Liitteet

Oheismateriaali