Perustelut
Perustelut
Keski-Uudellamaalla toteutettiin hallinnollinen sote-integraatio perustamalla sote-kuntayhtymä 2018. Vuoden 2019 alusta kuntayhtymä on vastannut sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta. Jotta kuntayhtymä voi saavuttaa taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteensa, on tarpeen vahvistaa toiminnan ohjausvoimaa ja selkiyttää järjestämiseen ja tuottamiseen liittyviä rooleja. Palvelujärjestelmän ohjausvoiman ja järjestämisosaamisen vahvistamiseen ajavat sote-uudistuksen ohella myös lainsäädännöstä riippumattomat globaalit megatrendit – kuten kuntien taloudellisen kantokyvyn kehitysnäkymät, väestön ikääntyminen, nuorten mielenterveysongelmat, digitalisaatio – jotka vaativat uuden tyyppisiä palvelutuotantotapoja ja innovaatioita. Kuntayhtymän ohjausvoiman vahvistamisella sekä järjestä-tuottaja roolien toiminnallisella selkeyttämisellä pyritään parempaan kokonaiskuvan hahmottamiseen, suurempaan liikkumavaraan palvelujen kokonaissuunnittelussa sekä joustavampaan palvelutuotantoon. Toisin kuin aiemmissa valtakunnallisissa kokeiluissa sekä aiemman hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksissa tähdättiin järjestäjän ja tuottajan hallinnolliseen ja organisatoriseen erottamiseen, niin Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamisuussuunnitelman lähtökohtana on toiminnallisten kokonaisuuksien optimaalinen muodostaminen ja järjestäjäosaamisen vahvistaminen osana kuntayhtymän johtamista.
Kuntayhtymän yhtymähallitus teki päätöksen Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamissuunnitelman 2020-2025 laadinnan käynnistämisestä 29.10.2019 (§ 146).
Suunnitelman laadinta
Yhtymähallituksessa nimettiin poliittisen ohjausryhmän jäsenet. Poliittisen ohjausryhmän tehtävänä on ollut valvoa, neuvoa sekä tukea omalta osaltaan suunnitelman laadinnan etenemistä. Ohjausryhmä kokoontui seitsemän kertaa.
Järjestämis- ja tuottamissuunnitelman laadinnassa hyödynnettiin valtakunnallisia, järjestämiseen liittyviä materiaaleja sekä ryhmittelyä järjestäjän vastuulla olevista eri tehtäväkokonaisuuksista. Sisältö, Keusote-malli, tuotettiin vastuuviranhaltijoiden toimesta ohjausryhmän ohjauksessa.
Palvelutuotannon operatiivisen tason johtamisella ja siihen liittyvällä osaamisella on organisaatioissa ja julkisessa päätöksenteossa pitkät perinteet. Järjestäjän rooli ja siihen tarvittava osaaminen on ilmiönä abstraktimpi ja asiana uudempi ja siksi laadintaprosessin aikana järjestettiin yhteistyössä NHG:n kanssa johtoryhmälle, yhtymähallitukselle ja yhtymävaltuustolle luennot järjestäjänäkökulmasta kuntayhtymässä. Tavoitteena oli muun muassa tarkentaa perusteita, miksi ja mihin palvelujärjestelmän strategista ohjausta ja järjestäjä - näkökulmaa tarvitaan.
Asiakirjan ehdotettu sisältö
Järjestämis- ja tuottamissuunnitelmassa 2020-2025 kuvataan kuntayhtymän yhteistyöverkoston ohjausmalleja sekä järjestämisen ja tuottamisen periaatteita, toiminnallisia rooleja ja vastuita Keusote-mallilla toteutettuna. Suunnitelmassa kuvataan myös järjestäjän ja tuottajan vastuut eri tehtäväalueilla sekä tavoitteet järjestäjäosaamisen vahvistamiselle. Järjestäjän tavoiteasetanta eri osa-alueilla tarkennetaan tämän asiakirjan hyväksymisen jälkeen laadittavassa palvelujärjestelmäsuunnitelmassa, joka tuodaan erikseen päätöksentekoon. Samalla tarkennetaan ohjausfoorumien kokonaisuus sekä niiden tehtävät järjestäjän ja tuottajan toiminnallisia rooleja vasten.
Ehdotus
Esittelijä
-
Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi
Yhtymähallitus päättää esittää yhtymävaltuustolle, että yhtymävaltuusto hyväksyy Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamissuunnitelman vuosille 2020-2025 liitteen mukaisesti.
Päätös
Asia päätettiin palauttaa uudelleen valmisteltavaksi.