Valmistelija
Päivi Tarsia, talous- ja hallintojohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi
Perustelut
Kuntayhtymän jäsenkuntia pyydettiin antamaan lausuntonsa valmistellusta järjestämis- ja tuottamissuunnitelmasta 25.11.2020 mennessä. Kaikki jäsenkunnat antoivat lausuntonsa. Lausunnot ja niistä koottu yhteenveto ovat liitteinä. Alla on kuvattu keskeisimpiä nostoja kuntien lausunnoista.
Hyvinkään ja Mäntsälän lausunnoissa on viitattu järjestäjän ja tuottajan organisatoriseen eriyttämiseen tai sitä koskevaan organisaatiomuutokseen. Suunnitelman lähtökohtana ei kuitenkaan ole organisatorinen eriyttäminen vaan toiminnallisten kokonaisuuksien optimaalinen muodostaminen. Palvelutuotannon operatiivisen tason johtamisella ja siihen liittyvällä osaamisella on organisaatioissa ja julkisessa päätöksenteossa pitkät perinteet. Järjestäjän rooli ja siihen tarvittava osaaminen on ilmiönä abstraktimpi ja asiana uudempi. Suunnitelman tavoitteena on toimia välineenä johtamisen kehittämisessä selkeyttämällä nykyisiä vastuita ja rooleja sekä vahvistamalla järjestäjäosaamista suunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden mukaisesti. Järjestäjän ja tuottajan organisatorista eriyttämistä ei suunnitelmassa esitetä.
Pornaisten lausunnossa on viitattu ”tämän hetken haastavaan taloustilanteeseen, jossa tarvitaan kehittämis- ja tuottavuustoimenpiteiden taloudellisten ja toiminnallisten vaikutusten arviointia sekä ennakoivaa talouden seurantaa koko kuntayhtymän, mutta myös kuntakohtaisella tasolla”. Samaan aihealueeseen on viitattu myös muiden kuntien lausunnoissa.
Järvenpään lausuntoon on kirjattu, että ” Roolitusten odotetaan tuottavan taloudellisia hyötyjä omistajille. Taloudellisten vaikutusten arvioinnin pitää sisältyä suunnitelmaan ” Mäntsälän lausuntoon on vastaavasti kirjattu, että ”yhtymästrategiassa tai järjestämissuunnitelmassa on linjattava palvelusuunnitelma, mitä palveluja tuotetaan omana tuotantona, missä käytetään ostopalveluja”. Järjestäjän tavoitteita eri osa-alueilla tarkennetaan tämän asiakirjan hyväksymisen jälkeen laadittavassa palvelujärjestelmäsuunnitelmassa, joka tuodaan erikseen päätöksentekoon. Siinä otetaan kantaa palvelun tuotannon tapoihin ja taloudellisiin vaikutuksiin.
Nurmijärven lausunnossa on kiinnitetty huomiota kunnan roolin näkymiseen suunnitelmassa. Lausunnon mukaan kuntayhtymän järjestämisen ja tuottamisen ohjausjärjestelmän kuvauksessa kuvassa 7 ”kunta on sijoitettu palvelutuottajatasolle, lähinnä väestön hyvinvoinnin edistämisen yhteistyötehtävän näkökulmasta. Kunnan rooli on yhtymän toiminnan rahoittajana huomattavasti keskeisempi, mikä tulisi näkyä myös kuvassa”. Kuvassa jäsennetään kuntayhtymän sisäisen järjestämisen ja tuottamisen rooleja. Kunnat vaikuttavat luottamushenkilöidensä kautta päätöksentekoon tuleviin asioihin. Lisäksi suunnitelman kohdassa 2.3.4 on kuvattu kuntien ja kuntayhtymän yhteistyön eri tasot, jossa mm. kuntajohtajien neuvottelukunta on hallintosäännön mukaisessa roolissa neuvoa antavana toimielimenä erityisesti alueellisen ja taloudellisen näkökulman esiin tuomisessa. Keskeisenä tavoitteena on talouden ja toiminnan säännöllinen ja ennakoiva seuranta kunnan ja kuntayhtymän johdon yhteistyönä.
Tuusula lausuntoon on kirjattu, että ” Tiedolla johtamisen – kokonaisuus on keskeinen edellytys kuntayhtymän tavoitteiden saavuttamiselle. Samoin kuin eri tehtäväkokonaisuuksien alla kuvatut tavoitteet ovat hyviä ja kannatettavia. Keskeistä on varmistaa tavoitteiden toteuttaminen yksityiskohtaisemmissa suunnitelmissa ja toteutuksessa. Osaamisen varmistaminen ja resurssien oikea kohdentaminen edellyttänee vahvaa henkilöstöjohtamista”.
Lähipalvelujen tarkoituksenmukainen suunnittelu osana palveluverkkosuunnitelmaa nostettiin esiin kolmessa lausunnossa.
Muut lausunnoissa esitetyt kommentit ja tarkennukset eri aihealueista huomioidaan järjestämis- ja tuottamissuunnitelman toimeenpanossa ja palvelujärjestelmäsuunnitelman laadinnassa.
Ehdotus
Esittelijä
Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi
Yhtymähallitus päättää esittää yhtymävaltuustolle, että yhtymävaltuusto hyväksyy Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamissuunnitelman vuosille 2020-2025 liitteen mukaisesti.
Kokouskäsittely
Eemeli Peltonen esitti Pauliina Naalan kannattamana, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun. Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu esitys asian palauttamisesta uudelleen valmisteluun, on asiasta äänestettävä. Ne, jotka kannattivat asian käsittelyn jatkamista, äänestivät JAA. Ne, jotka kannattivat asian palauttamista uudelleen valmisteluun, äänestivät EI. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 11 JAA-ääntä ja 8 EI-ääntä.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.
Kokouskäsittely
Eemeli Peltonen esitti Pauliina Naalan kannattamana, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun. Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu esitys asian palauttamisesta uudelleen valmisteluun, on asiasta äänestettävä. Ne, jotka kannattivat asian käsittelyn jatkamista, äänestivät JAA. Ne, jotka kannattivat asian palauttamista uudelleen valmisteluun, äänestivät EI. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 11 JAA-ääntä ja 8 EI-ääntä.