Yhtymähallitus, kokous 16.6.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 101 Nuorisoasemapalvelujen yhtenäistäminen Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymän alueella

KEUDno-2019-651

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiina Salminen, palvelujohtaja, tiina.salminen@keusote.fi
Minna Kairesalo, perhesosiaalityön johtaja, minna.kairesalo@jarvenpaa.fi

Perustelut

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta (733|1992) 4 § (30.12.2003/1309) antaa laissa tarkoitettua toimintaa hoitavalle kuntayhtymälle mahdollisuuden järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvat tehtävät:

1) hoitamalla toiminnan itse; 2) sopimuksin yhdessä muun kunnan tai muiden kuntien kanssa; 3) olemalla jäsenenä toimintaa hoitavassa kuntayhtymässä; 4) hankkimalla palveluja valtiolta, toiselta kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta; 5) antamalla palvelunkäyttäjälle palvelusetelin, jolla kunta/kuntayhtymän sitoutuu maksamaan palvelun käyttäjän kunnan/kuntayhtymän hyväksymältä yksityiseltä palvelujen tuottajalta hankkimat palvelut kunnan/kuntayhtymän päätöksellä asetettuun setelin arvoon asti.

Sipilän hallituksen toimintakaudella lasten ja perheiden palvelujen muutosohjelmassa toteutetussa Uusimaan asukaskyselyssä (Asukaskysely 10-11/2017, LAPE Uusimaa, N=1851) lapsiperheet odottivat ja toivoivat Uudellamaalla perhekeskuspalvelujen kehittämiseltä muun muassa varhaisen tuen ja matalan kynnyksen palveluja kaikille perheille, saumatonta yhteistyötä eri toimijoiden välillä ja selkeää palvelurakennetta.

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymässä on kevään 2019 aikana tehty nykytilan selvitys nuorten päihde- ja mielenterveystyön palveluista kokoamalla tietoa toimipisteittäin. Tarkasteluun on nostettu muun muassa toiminta, toimitilat, kustannukset, resurssit, osaaminen, asiakaskokemustieto ja Uudenmaan asukaskyselyssä esitetyt odotukset nuorisoasemapalvelun näkökulmasta tarkasteltuna. Selvitykseen on koottu tietoa nykyisiltä palveluntuottajilta kuntayhtymän yksiköistä ja Suomen Kotilääkäri palvelu Oy:ltä (Nuovo), joka tuottaa palvelun Järvenpäähän.

Osana selvitystyötä on haastateltu ennen sote -kuntayhtymää palveluista vastanneita esimiehiä. Ostopalveluna Järvenpäähän palvelua tuottavan Nuovon palvelutuotannon edustajia on tavattu ja he ovat toimittaneet materiaalia selvitykseen. Nuorisoasemien tiimejä on kuultu ja laadittu SWOT-analyysi. Keusoten nuorisoasemien henkilökuntaa on tavattu kevään aikana ja käyty keskustelua asiakasprosessista, tavoitteena sen vakiointi alueella. Huhtikuun lopussa lähetettiin yhteistyön sujuvuutta koskeva kysely yhteistyökumppaneille kuntiin sekä Keusoten toimijoista koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon, perhesosiaalityölle ja lastensuojeluun. Lisäksi asiakaspalautekysely on lähetetty niille asiakkaille, joiden palvelu on päättynyt vuoden 2018 aikana. Nuovosta on ollut käytettävissä heidän kokoamansa asiakaspalauteraportin tiedot. 

Nykytilan selvitys on nostanut esiin nuorten matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveystyön palveluista paljon vahvuuksia, mutta myös selkeitä kehittämiskohteita. Asiakkaaksi ohjautuminen ja asiakasprofiili ovat alueella hyvin samanlaisia. Palvelun periaatteet, kuten vapaaehtoisuus, osallisuus ja yksilöllinen tuki huomioiden perhe- ja verkostokeskeisyys, ovat pääpiirteittäin samoja. Vahvuutena on helppo tavoitettavuus ja kohtuullisen nopea palveluun pääsy ilman lähetettä siten, että palvelua tarjotaan oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa. Nurmijärven toimipisteeseen on muodostunut jonoa hoidon aloittamisen osalta palvelutarpeen arvioinnin jälkeen johtuen muita toimipisteitä vähäisemmästä henkilöstöresurssista suhteutettuna asukasmäärään.

Suurimmat kehittämistarpeet tulevat esiin palvelun ikärajojen yhtenäistämisessä ja toimipistekohtaisten resurssien määrittelyssä. Toimintaan osoitetuissa henkilötyövuosissa, ammattinimikkeissä, osaamisessa ja päällekkäisessä kehittämistyössä yli 18-vuotiaiden aikuisten päihde- ja mielenterveystyön palvelujen kanssa on suuria toimipistekohtaisia eroja.

Työntekijät kokevat, että perustasolla on aivan liian vaikeita asiakkaita.  Huolena on erikoissairaanhoidon hoitojaksojen lyhentyminen ja vastaanottopainotteinen työskentely. Tämä jättää hoidon ulkopuolelle vaikeasti hoidettavan ryhmän, jota nuorisoasemat pyrkivät tukemaan. Hoitoon sitoutumattomien tai hoitoon sitoutumiseen kykenemättömien nuorten lukumäärä on kasvava. Toimipistekohtaisesti tulee huolehtia siitä, että työn edellyttämä riittävä osaaminen ja tuki ovat työntekijöiden käytössä. Nuorisoasemien moniammatillisuuteen tulee sisällyttää lääketieteellinen, sosiaalitieteellinen, psykologian sekä hoitotieteellinen osaaminen. Työntekijät ovat painottaneet erityisesti erikoislääkäriresurssin tarvetta vastaanottotyössä.

Asiakkaan kannalta toiveena on jatkumollinen riittävä tuki iästä riippumatta. Nuorten erityistarpeiden huomioiminen, nuorten sitouttaminen ja motivointi, työskentelyn intensiteetti, monitoimijaisen vastaanoton vahvistaminen ja työntekijöiden osaamisesta huolehtiminen ovat keskeisiä kehityskohteita. Nuorten ja perheen osallisuutta tulee koko ajan arvioida työskentelyprosessissa ja edistää sitä.

Nuorten matalan kynnyksen palveluilla on myös merkittävä ennalta ehkäisevän työn rooli. Kuntayhtymässä on käynnissä palvelu- ja asiakasohjauksen kehitystyö. Aktiivisella ja ammattitaitoisella palveluohjauksella yhteydenoton yhteydessä voidaan vaikuttaa siihen, että vältytään palvelujen päällekkäisyydeltä. Nuorisoasemapalvelujen, osana perhekeskuspalveluja, on tärkeää kehittää monitoimijaista ryhmätoimintaa yhteistyössä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Keusoten palvelulupauksena on asiantunteva, oikea-aikainen, oikeantasoinen ja laadukas lähipalvelu. Asiakkaiden yhdenvertaisuus ja tasavertaisuus palvelujen suhteen tulee turvata Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän alueen nuorisoasemapalveluissa. Perhekeskuspalvelujen käyttösuunnitelmassa kirjatuissa tavoitteissa on linjattu valmisteltavaksi nuorten mielenterveystyön palveluketju, jonka osana selvitetään ja vakioidaan nuorisoasemapalvelut. Nuorisoasemapalveluista yksityisen palvelutuotannon osuutta on tarkasteltu myös osana toiminnan ja talouden kehittämissuunnitelmaa.

Palvelujen yhtenäistäminen edellyttää, että nuorisoasemapalveluja johdetaan ja kehitetään yhtenä hajauttamattomana kokonaisuutena osana perhekeskuspalveluja. Olennaista on hoidon jatkumollinen tuki perheneuvolayhteistyössä. Palvelujen ollessa yksi eheä kokonaisuus, jokaisessa toimipisteessä voidaan turvata moniammatillinen osaaminen ja toiminnallinen joustavuus. Moniammatillisuuden varmistamiseksi voidaan jatkossakin hankkia ostopalveluna nuorisoasemapalveluja täydentäviä asiantuntijapalveluja.

Nykytilan kartoituksen johtopäätökset ja kehittämistarpeet on kirjattu nuorisoasemapalvelujen yhtenäistämissuunnitelmaan. Ikäraja selkeytetään Keusotessa ja resursoidaan alueelle tarvittavat palvelutuotannon tekijät huomioiden oman toiminnan käynnistäminen ja palvelulupauksen toteuttamismahdollisuudet talousarvioesityksessä 2020. Lisäksi Nurmijärven toimintayksikön palvelun yhtenäistäminen jokseenkin yhdenvertaiselle tasolle, edellyttää Nurmijärven aikuisten päihde- ja mielenterveystyön yksiköön alle 18-vuotiaiden päihdetyöhön osoitetun sairaanhoitajaresurssin siirtämistä nuorisoasemapalvelujen yhteyteen. Tämä mahdollistaa monialaisen tiimityön tiiviin toteuttamisen. Lisäksi arvioidaan Mäntsälä-Pornainen -toimipisteen resurssien uudelleen arviointi verrattuna muihin toimipisteisiin.

Järvenpään Nuovon kanssa on voimassa ensimmäinen vuoden mittainen optiokausi ajalla 1.11.2018 – 31.10.2019. Toisesta optiokaudesta voidaan päättää kestoltaan enintään kahdeksi vuodeksi siten, että tilaaja päättää sen sisällä kuinka pitkän optiokauden käyttää. Tilaajan tulee tehdä päätös toisen optiokauden käyttöönotosta ja sen pituudesta viimeistään kesäkuussa 2019. Optionkäyttö Nuovon palvelujen ostamiseen on välttämätöntä toteuttaa määräajaksi ennen nuorisoasemapalvelujen käynnistämistä Järvenpään kaupungin alueella omana toimintana. Omana toimintana Järvenpään nuorisoasemapalvelut on tarkoitus järjestää Järvenpään moduulissa, täyden palvelun perhekeskuksessa. Moduulin suunnittelu on käynnissä, eikä valmistumisajankohta ole vielä tiedossa. Toiminnan käynnistäminen edellyttää vakanssien perustamista talousarvion 2020 yhteydessä ja rekrytoinnin käynnistämistä tammikuussa 2020. Lisäksi vaativan asiakaskunnan siirto ostopalvelusta omaan toimintaan edellyttää osittain ns. ”saattaen vaihtoon” perustuvaa toimintatapaa.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää

  • hyväksyä nuorisoasemapalvelujen yhtenäistämisen liitteessä 1 olevan yhtenäistämissuunnitelman ja liitteenä 2 olevan alustavan aikataulun mukaisesti
  • käynnistää nuorisoasemapalvelut omana toimintana Järvenpäässä Nuovon ostopalvelun optiokauden päätyttyä
  • Antaa palvelujohtajalle oikeuden päättää toisen optiokauden käyttöönotosta ja sen pituudesta, joka on sidottu oman toiminnan käynnistymiseen

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Tiina Salminen, palvelujohtaja, tiina.salminen@keusote.fi
  • Minna Kairesalo, perhekeskuspalvelujen päällikkö, minna.kairesalo@keusote.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymän yhtymähallitus käsitteli kokouksessaan 21.5.2019 § 73 nuorisoasemapalvelujen yhtenäistämistä Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymän alueella. Yhtymähallitus päätti yhtenäistämisestä oheismateriaalina olevan yhtenäistämissuunnitelman mukaisesti. Samassa kokouksessa yhtymähallitus päätti osana yhtenäistämissuunnitelmaa, käynnistää nuorisoasemapalvelut omana toimintana Järvenpäässä ostopalvelun optiokauden päätyttyä.

Yhtenäistämissuunnitelmaan on kirjattu, että yhtenäistämispaine koskee erityisesti ikärajoja ja toimipistekohtaista resurssointia. Ikärajat poikkeavat edelleen toisistaan Keusoten alueella seuraavasti:
•    Hyvinkää        13 – 22 vuotta
•    Järvenpää        13 – 18 vuotta
•    Mäntsälä ja Pornainen    13 – 18 vuotta
•    Nurmijärvi        13 – 17 vuotta
•    Tuusula        13 – 21 vuotta

Hyvinkään nuorisoaseman asiakkaista yli 40 % ja Tuusulan nuorisoaseman asiakkaista n. 25 % on yli 18-vuotiaita.

Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030 linjaa lasten ja nuorten mielenterveyden yhdeksi sisällölliseksi painopisteeksi. Ohjelmassa on linjattu yhdeksi tavoitteeksi lasten ja nuorten mielenterveyden rakentuminen arjessa, jonka saavuttamiseksi lasten ja nuorten perustason palveluiden mielenterveystyössä tulee olla riittävät voimavarat. Ehkäisevän työn lisäksi niissä olisi ohjelman mukaan oltava tarjolla kriisitilanteessa tarpeellisia lyhyitä interventioita.

Sosiaali- ja terveysministeriön nimittämän mielenterveys- ja päihdesuunnitelman toimeenpanon ohjausryhmän vuoteen 2020 asettamien ehdotusten mukaisesti mielenterveyttä vahvistavaa ja ongelmia ehkäisevää työtä tulee lisätä, peruspalveluissa tulisi ottaa kattavasti käyttöön vaikuttavat edistävän työn, ehkäisyn sekä varhaisen tunnistamisen ja hoidon menetelmät ja erityisesti huomioon otettavia näkökohtia ovat haavoittuvimpien ryhmien palvelut. Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelman (2015-2025) mukaisesti päihteiden riskikäyttö ja haitat tulisi tunnistaa sekä tukea tarjota varhaisessa vaiheessa.

Nuorten matalan kynnyksen palveluilla tulisi olla merkittävä ennalta ehkäisevän työn rooli. Noin joka viides nuori kärsii erilaisista mielenterveysongelmista. Niistä valtaosa jää hoitamatta. Nuoruuden ongelmat ennakoivat vahvasti vastaavaa sairautta tai häiriötä aikuisuudessa. Tällä on usein pitkäkestoisia vaikutuksia myöhempään hyvinvointiin, terveyteen ja opiskelu- ja työkykyyn. 

Nuorisoasemapalvelut vastaavat osaltaan ehkäisevän päihdetyön antamisesta  (Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015) sekä Keusoten nuorten mielenterveystyön palveluketjun mukaisesti työskentelystä. Nuorisoaseman resurssilla on pystyttävä vastaamaan oikea-aikaiseen ja ennaltaehkäisevään arviointi- ja hoitotyöhön nuorten osalta.
Koska resursseja ei voida lisätä, resurssit tulisi kohdentaa olosuhteisiin nähden optimaalisella tavalla. Oikea-aikaisen avun tarjoamiseksi ilman kohtuuttomia jonoja ja kasvatus- ja perheneuvonnan tarjoamiseksi yksilökäyntien lisäksi, nuorisoasemien resurssit tulisikin kohdentaa varhaiseen tukeen ja apuun ennen kuin vaikeudet ovat kärjistyneet vakaviksi ja pitkäaikaisiksi ongelmiksi. Tällä hetkellä nuorisoasemilla pystytään tarjoamaan pääosin nuorten yksilökäyntejä.

Edellä mainitussa nuorisoasemien yhtenäistämissuunnitelmassa yhdeksi kehittämiskohteeksi on nostettu ikärajojen selkiyttäminen, mikä edellyttää yhteistyötä aikuisten päihde- ja mielenterveyspalvelujen kanssa yhdyspinnan osalta, asiakkaiden jatkumollisen tuen huolehtimista ja nuorten mielenterveystyön palveluketjun päivittämistä. Kehittämistyötä onkin tehty näistä lähtökohdista. Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymän aikuisten mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden matalan kynnyksen palvelujen ikäraja on 18 vuotta. Samoin erikoissairaanhoidon ikärajat noudattelevat samaa linjaa ja nuorisopsykiatrian palvelut ovat pääsääntöisesti käytettävissä 18-vuotiaaksi saakka. Nuorten mielenterveystyön palveluketju on päivitetty ja hyväksytty 9.6.2020 Keusoten lasten ja nuorten mielenterveystyön ohjausryhmässä, jonka jäseniä ovat kuntien opiskeluhuolllon edustaja, sivistystoimen johdon edustaja sekä laaja ja monipuolinen edustus HUS:sta ja Keusoten lasten, nuorten ja perheiden palveluista.

Lasten, nuorten ja perheiden palveluista sekä aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluista esitetäänkin, että nuorisoasemien ikärajaksi asetetaan 13 – 18 vuotta koko Keusoten alueella. Alustavan suunnitelman mukaan yhtenäistäminen tehdään kahden vuoden siirtymäajalla, tätä varten tehtävän erillisen suunnitelman pohjalta. Samalla aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluihin perustetaan erillinen nuorten aikuisten palvelujen tiimi sen turvaamiseksi, että nuorten palveluista siirtyvät saavat tarvitsemansa ja riittävän tuen siirtyessään aikuisten palveluihin.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää, että 

  • Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymän nuorisoasemapalvelujen ikäraja on 13 – 18 vuotta ja
  • nuorisoasemien yhtenäisiin ikärajoihin siirrytään kahden vuoden siirtymäajalla

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Perhekeskuspalvelujen päällikkö, nuorisoasemapalveluista vastaava koordinoiva esimies, aikuisten päihde-. mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen päällikkö