Yhtymähallitus, kokous 20.9.2022

§ 98 Vastaus valtuustoaloitteeseen koskien nuorisoasemien ikärajauudistusta koskevan hallituksen päätöksen täytäntöönpanon lykkäystä

KEUDno-2022-8616

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Yhtymävaltuusto 17.2.2022 § 4

Laura alkula jätti valtuustoaloitteen koskien nuorisoasemien ikärajauudistusta koskevan hallituksen päätöksen täytäntöönpanon lykkäystä:

"Nuorisoasemapalvelut vastaavat osaltaan ehkäisevän päihdetyön antamisesta (laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015) sekä Keusoten nuorten mielenterveystyön palveluketjun mukaisesti työskentelystä. Nuorisoaseman resurssilla on pystyttävä vastaamaan oikea-aikaiseen ja ennaltaehkäisevään arviointi- ja hoitotyöhön nuorten osalta.

Nuorisoasemat toimivat matalan kynnyksen olohuoneena, johon voi tulla hakemaan tukea ja vastauksia moninaisiin ongelmiin ja kysymyksiin: vaikkapa sosiaali- ja terveydenhuoltoviidakossa kahlaamiseen, tukien hakemiseen, työpaikkahakemusten tekemiseen ja niin edelleen. Tarvittaessa Nuorisoasemien työntekijät tarjoavat apua ajanvarauksiin ja sitä kautta lähetteen eri alojen ammattilaisille.

Keusoten hallitus on 16. kesäkuuta 2020 tehnyt päätöksen, jonka mukaan kuntayhtymän alueen Nuorisoasemien toiminta yhdenmukaistetaan. Näkyvimmin tämä ilmenee ikärajoissa: kaikki nuorisoasemat palvelevat jatkossa ainoastaan 13-18 -vuotiaita.  

Nykyisin nuorisoasemien ikärajat ovat:
•    Hyvinkää 13–22 vuotta,
•    Järvenpää 13–18 vuotta,
•    Mäntsälä ja Pornainen 13–18 vuotta,
•    Nurmijärvi 13–17 vuotta sekä
•    Tuusula 13–21 vuotta.

Käytännössä muutos tarkoittaa, että Tuusulan ja Hyvinkään nuorisoasemilla ei vastaanoteta yli 18-vuotiaita matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden asiakkaita kahden vuoden siirtymäajan, eli (oletettavasti) kesäkuun 2022 jälkeen.

Päätöstekstissä mainitaan, että: "Hyvinkään nuorisoaseman asiakkaista yli 40 % ja Tuusulan nuorisoaseman asiakkaista n. 25 % on yli 18-vuotiaita."

Tämä tarkoittaisi, että lähes puolet hyvinkääläisistä ja noin neljännes tuusulalaisista avuntarvitsijoista joutuisi jatkossa turvautumaan työikäisten mielenterveyspalveluihin, jotka ovat tällä hetkellä suurelta osin puutteelliset ja olemassa olevin osin pahoin ruuhkautuneet.

Selvitystyöni mukaan työikäisten palveluihin ei tällä hetkellä pääse kohtuullisessa ajassa. Palveluohjaustiimi käsittelee tällä hetkellä kuulemma lokakuussa saapuneita yhteydenottoja. Parikymppiselle viikko tai kuukausi on pitkä aika, toisin kuin tällaiselle keski-ikäiselle, jonka silmien edestä vuodet viuhuvat salamannopeasti. Palveluntarpeen arviointia odottaa tällä hetkellä yli kaksi sataa ihmistä.

Nuorten palvelunsaannin varmistamiseksi hallitus on toiminnan yhtenäistämisen ohella päättänyt, että "aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluihin perustetaan erillinen nuorten aikuisten palvelujen tiimi sen turvaamiseksi, että nuorten palveluista siirtyvät saavat tarvitsemansa ja riittävän tuen siirtyessään aikuisten palveluihin".


Viranhaltijoiden mukaan nuorten aikuisten tiimejä ei olla muodostamassa, vaan esitys on, että apua tarvitsevat tavoitettaisiin koulujen ja etsivän nuorisotyön avulla. Kaikkia ei kuitenkaan sitä kautta tavoiteta (kaikki eivät opiskele eivätkä hengaa kauppakeskuksissa), eikä tavoittaminen tietenkään juuri hyödytä, ellei tarjolla ole tiimiä, joka arkisissa asioissa pitkäjänteisesti auttaisi. 

Näin ollen esitän, että koska emme tällä hetkellä voi taata Tuusulan ja Hyvinkään Nuorisoasemien nykyisten asiakkaiden palveluiden keskeytyksetöntä jatkumista, Keusote pidättäytyy laittamasta täytäntöön yhtymähallituksen päätöstä KEUDno-2019-651 (§ 101 Nuorisoasemapalvelujen yhtenäistäminen Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymän alueella) ikärajojen muutoksen osalta, kunnes Nuorisoasemien palvelut korvaava nuorten aikuisten toiminta on tosiasiallisesti käynnissä ja valmiina vastaanottamaan asiakkaita.

Esitän lisäksi, että Keusoten mielenterveys- ja päihdepalveluista vastaava viranhaltija tuo nuorten aikuisten palveluita koskevaa valmistelutyön vaiheet tiedoksi valtuustolle säännöllisesti."

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää lähettää saapuneen valtuustoaloitteen koskien nuorisoasemien ikärajauudistusta koskevan hallituksen päätöksen täytäntöönpanon lykkäystä valmisteltavaksi aikuisten, mielenterveys, päihde- ja sosiaalipalvelut sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelualueelle.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

Tiina Salminen, palvelujohtaja, tiina.salminen@keusote.fi
Nina Tommola, aikuisten päihde-, mielenterveys-, sosiaalipalvelujen päällikkö, nina.tommola@keusote.fi

Perustelut

Laura Alkula jätti valtuustoaloitteen yhtymävaltuuston kokouksessa 17.2.2022 koskien nuorisoasemien ikärajauudistusta koskevan hallituksen päätöksen täytäntöönpanon lykkäystä:

"Nuorisoasemapalvelut vastaavat osaltaan ehkäisevän päihdetyön antamisesta (laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015) sekä Keusoten nuorten mielenterveystyön palveluketjun mukaisesti työskentelystä. Nuorisoaseman resurssilla on pystyttävä vastaamaan oikea-aikaiseen ja ennaltaehkäisevään arviointi- ja hoitotyöhön nuorten osalta.

Nuorisoasemat toimivat matalan kynnyksen olohuoneena, johon voi tulla hakemaan tukea ja vastauksia moninaisiin ongelmiin ja kysymyksiin: vaikkapa sosiaali- ja terveydenhuoltoviidakossa kahlaamiseen, tukien hakemiseen, työpaikkahakemusten tekemiseen ja niin edelleen. Tarvittaessa Nuorisoasemien työntekijät tarjoavat apua ajanvarauksiin ja sitä kautta lähetteen eri alojen ammattilaisille.

Keusoten hallitus on 16. kesäkuuta 2020 tehnyt päätöksen, jonka mukaan kuntayhtymän alueen Nuorisoasemien toiminta yhdenmukaistetaan. Näkyvimmin tämä ilmenee ikärajoissa: kaikki nuorisoasemat palvelevat jatkossa ainoastaan 13-18 -vuotiaita.  

Nykyisin nuorisoasemien ikärajat ovat:
•    Hyvinkää 13–22 vuotta,
•    Järvenpää 13–18 vuotta,
•    Mäntsälä ja Pornainen 13–18 vuotta,
•    Nurmijärvi 13–17 vuotta sekä
•    Tuusula 13–21 vuotta.

Käytännössä muutos tarkoittaa, että Tuusulan ja Hyvinkään nuorisoasemilla ei vastaanoteta yli 18-vuotiaita matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden asiakkaita kahden vuoden siirtymäajan, eli (oletettavasti) kesäkuun 2022 jälkeen.

Päätöstekstissä mainitaan, että: "Hyvinkään nuorisoaseman asiakkaista yli 40 % ja Tuusulan nuorisoaseman asiakkaista n. 25 % on yli 18-vuotiaita."

Tämä tarkoittaisi, että lähes puolet hyvinkääläisistä ja noin neljännes tuusulalaisista avuntarvitsijoista joutuisi jatkossa turvautumaan työikäisten mielenterveyspalveluihin, jotka ovat tällä hetkellä suurelta osin puutteelliset ja olemassa olevin osin pahoin ruuhkautuneet.

Selvitystyöni mukaan työikäisten palveluihin ei tällä hetkellä pääse kohtuullisessa ajassa. Palveluohjaustiimi käsittelee tällä hetkellä kuulemma lokakuussa saapuneita yhteydenottoja. Parikymppiselle viikko tai kuukausi on pitkä aika, toisin kuin tällaiselle keski-ikäiselle, jonka silmien edestä vuodet viuhuvat salamannopeasti. Palveluntarpeen arviointia odottaa tällä hetkellä yli kaksi sataa ihmistä.

Nuorten palvelunsaannin varmistamiseksi hallitus on toiminnan yhtenäistämisen ohella päättänyt, että "aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluihin perustetaan erillinen nuorten aikuisten palvelujen tiimi sen turvaamiseksi, että nuorten palveluista siirtyvät saavat tarvitsemansa ja riittävän tuen siirtyessään aikuisten palveluihin".

Viranhaltijoiden mukaan nuorten aikuisten tiimejä ei olla muodostamassa, vaan esitys on, että apua tarvitsevat tavoitettaisiin koulujen ja etsivän nuorisotyön avulla. Kaikkia ei kuitenkaan sitä kautta tavoiteta (kaikki eivät opiskele eivätkä hengaa kauppakeskuksissa), eikä tavoittaminen tietenkään juuri hyödytä, ellei tarjolla ole tiimiä, joka arkisissa asioissa pitkäjänteisesti auttaisi. 

Näin ollen esitän, että koska emme tällä hetkellä voi taata Tuusulan ja Hyvinkään Nuorisoasemien nykyisten asiakkaiden palveluiden keskeytyksetöntä jatkumista, Keusote pidättäytyy laittamasta täytäntöön yhtymähallituksen päätöstä KEUDno-2019-651 (§ 101 Nuorisoasemapalvelujen yhtenäistäminen Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymän alueella) ikärajojen muutoksen osalta, kunnes Nuorisoasemien palvelut korvaava nuorten aikuisten toiminta on tosiasiallisesti käynnissä ja valmiina vastaanottamaan asiakkaita.

Esitän lisäksi, että Keusoten mielenterveys- ja päihdepalveluista vastaava viranhaltija tuo nuorten aikuisten palveluita koskevaa valmistelutyön vaiheet tiedoksi valtuustolle säännöllisesti."

 

VASTAUS ALOITTEESEEN:

Nuorten aikuisten siirtymistä on valmisteltu yhtymähallituksen tehtyä päätöksensä 16.6.2020 ja päätös on määrä toteuttaa kahden vuoden siirtymäajalla 16.6.2022 mennessä. Siirtosuunnitelmassa huomioidaan 18-vuotta täyttäneiden palvelutarpeeseen vastaaminen nuorten ikää vastaavalla tavalla. 

Lähtökohtana muutoksen toteutuksessa on asiakaslähtöisen toiminnan periaatteiden mukaisesti ajatus, että siirtymäajan päättyessä Hyvinkään ja Tuusulan nuorisoasemien olemassa olevat asiakkuudet hoidetaan nykyisten asiakasta hoitavien tahojen toimesta loppuun saakka, ellei siirrolle ole muita perusteita. Mikäli kuitenkin jonkun asiakkaan edun mukaisen erityisperusteen vuoksi nuorisoaseman asiakkuudessa olevaa asiakasta ei enää voida hoitaa nuorisoasemalla, hänet siirretään suoraan aikuisten palveluihin ilman asiakasohjausyksikköä, ikään kuin saattaen vaihdettuna. Tällaisissa tapauksissa nuorisoasemilta otetaan yhteyttä alkuvaiheessa ensin mielenterveys- ja päihdepalvelujen esimiehiin tarpeenmukaisen siirtopalaverin järjestämiseksi.  Asiakkaiden hoitokontaktien ei pidä lisääntyä tässäkään yhteydessä organisaation toiminnan vuoksi.

Uudet hyvinkääläiset ja tuusulalaiset 18 vuotta täyttäneet asiakkaat siirtyvät käyttämään keskitetyn asiakasohjausyksikön palvelua kuten jo Järvenpään, Nurmijärven, Mäntsälän ja Pornaisten 18 vuotta täyttäneet tekevät. Asiakasohjauksen työtä on nimenomaan kehitetty nopeaan hoidontarpeen arvion tekemiseen ja alkuvaiheen palvelun antamiseen. 16.6.2022 lähtien 18 vuotta täyttäneet uudet asiakkaat ottavat yhteyttä aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukseen hoidontarpeen arvioimiseksi.

Asiakasohjausyksikön neuvonta palvelee koko kuntayhtymän alueen asukkaita joka arkipäivä puhelimitse ja sähköisen yhteydenottokanavan välityksellä 24/7. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukseen on oma neuvontanumero, joka palvelee kaikkia 18 vuotta täyttäneitä. Neuvonnassa puheluihin pyritään vastaamaan seuraavana päivänä. Yhteydenoton perusteella selvitetään nuoren tilannetta ja pyritään löytämään hänelle oikea palvelu myös muista kuin Keusoten omista palveluista. Asiakas voi ottaa yhteyttä myös Omaolon kautta. Terveyspalveluiden vastaanotto sulkee ensin pois somaattiset sairaudet ja tämän jälkeen ohjaa yhteydenoton aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjauksen jonoon. Tämän hetken tilanne tässä jonossa on 2–3 viikkoa.

Koska kaikkia 18 vuotta täyttäneitä nuoria ei ole järkevää ohjata päihde- ja mielenterveyspalveluihin, hyvien palvelupolkujen löytämiseksi keskitytään myös organisaatiorajat ylittävään yhteistyöhön, kolmas sektori mukaan lukien. Tällöin on selvitettävä ohjaamoiden, etsivän nuorisotyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä oppilas ja opiskeluhuollon psykologien rooli ko. asiakasryhmän palveluissa ja niiden osana. Apua esimerkiksi tukien hakemiseen, työpaikkahakemusten tekemiseen ym. asioihin saa Keusoten keskitetystä asiakasohjausyksiköstä, kuntien nuorisopalveluista ja Ohjaamo-toiminnasta sekä Kelasta.

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin nimettiin vuoden 2021 alkupuolella nuorten aikuisten tiimi, jossa on yksi päihdepalvelujen sosiaalityöntekijä, päihdehoidon koordinaattori, avopäihdekuntoutuksen vastaava ohjaaja, kolme sairaanhoitajaa sekä yksi lähihoitaja. Tiimin tarkoituksena on valmistautua ottamaan vastaan Hyvinkään ja Tuusulan nuoret aikuiset ja huomioimaan tämän asiakasryhmän erityistarpeet palvelutoiminnassa. Tiimi osallistuu nuorten asiakkaiden hoitoon ja koordinoi nuorten aikuisten päihdepalvelujen toimintaa, sen kehittämistä, hoitoa, osaamista ja koulutustarpeita omissa yksiköissään. Tiimi tekee yhteistyötä muiden tahojen kanssa sekä osallistuu tarvittaessa yhteistyöpalavereihin nuoren asiakkaan hoidon osalta. Tavoitteena on, että nuoren aikuisen palvelupolku aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on valmiina, kun siirtyminen tapahtuu.

Nuoren aikuisen palvelupolku mielenterveys- ja päihdepalveluissa mukailee aikuisten palvelupolkua. Nuori voi ottaa yhteyttä mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjaukseen sähköisen Omaolo palvelun avulla, puhelimitse tai asiakasohjauksen lähitulevaisuudessa perustettavan lähipalvelupisteen kautta. Nuori tekee yhdessä asiakasohjaajan kanssa hoidon tarpeen arvion, jota ennen nuoren tilanne on arvioitu terapianavigaattorin avulla. Mikäli nuorella todetaan hoidon tarve, ohjaa asiakasohjaaja nuoren palvelutoimintaan hoidon porrastusmallin mukaisesti. Palvelutoiminnassa pyritään siihen, että hoito alkaa oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Nuorten aikuisten kohdalla korostuu kokonaisvaltainen palvelun suunnittelu siten, että otetaan huomioon, mitä kaikkia toimijoita nuoren asian edistämiseksi tarvitaan. Näitä yhteistyökumppaneita voivat olla esimerkiksi Ohjaamo, etsivä nuorisotyö, aikuissosiaalityö, oppilaitokset ja terveyspalvelut. Aikuissosiaalityö voi esimerkiksi tarjota ammatillisen tukihenkilön nuoren aikuisen tueksi. 

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen henkilöstö on saanut lisäkoulutusta menetelmäosaamiseen.  Hyväksymis- ja omistautumisterapeuttinen menetelmä Hot (myös ohjaamoissa) sekä Etulinjan lyhytterapeutti -koulutukset antavat henkilöstölle valmiudet kohdata ja hoitaa nuoria aikuisia. Aikuisten mielenterveyspalvelut ovat jo nuorisoaseman palvelua pidemmällä terapianavigaattorin kehittämisessä, varhaisvaiheen palvelussa ohjatun omahoidon, nettiterapian ja Hot-terapiaryhmien osalta, jotka antavat asiakkaalle lisäarvoa palvelussa.  Mielenterveys- ja päihdepalveluissa suunnitellaan lisä- ja täydennyskoulutusta yhteistyössä nuorisoasemapalvelujen kanssa osaamisen kehittämiseksi nuorten asiakkaiden erityistarpeiden huomioimiseksi. Molempien tahojen osaamista vahvistetaan tarpeen mukaan. Tämä koulutustarve on huomioitu STM:n rahoittaman Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen suunnittelussa.

Keusote osallistuu myös tulevan Kestävä kasvu -hankkeen (RRF) rahoitushakuun ja siinä yhdeksi hankkeen tavoitteeksi on kirjattu helposti saavutettavat, tehokkaat nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut. Tavoitteena on kehittää nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukselle oma palvelumuoto, joka voisi sisältää sekä lähitapaamisia että tapaamisia etäyhteyksin.  Nuorille aikuisille olisi hyvä kyetä tarjoamaan omana palveluna neuvontaa, ohjausta sekä 1–5 kerran lyhytterapiapalveluita, minkä odotetaan olevan riittävä apu suurelle osalle nuorista. Nuorten matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluja vahvistamalla pyritään vaikuttamaan myös ESH-tasoisten psykiatrian palvelujen vähenemiseen.

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa asiakasmäärä per työntekijä on matalampi kuin nuorisoasemalla ja siten palvelutaso ei vaikuta heikkenevän Tuusulan ja Hyvinkään 18 vuotta täyttäneillä nuorilla asiakkailla. Hyvinkään nuorisoasemalla vuoden 2021 aikana oli 94 asiakasta/työntekijä ja Tuusulan nuorisoasemalla oli 113 asiakasta/työntekijä. Aikuisten palveluissa mielenterveys- ja päihdepalveluissa asiakasmääristä ei ole saatavissa tilastotietoa asiakas- ja potilastietojärjestelmän kautta. Esimiesten arvion mukaan aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on keskimäärin n. 50 asiakasta/työntekijä tällä hetkellä. Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen käyntimäärät sensijaan ovat tiedossa. Hyvinkäällä vuonna 2021 oli keskimäärin 1620 käyntiä/työntekijä/vuosi, eli 135 käyntiä/työntekijä/kk ja 6,75 käyntiä/työtenkijä/pv. Tuusulassa vastaavat luvut olivat 1238 käyntiä/työntekijä/vuosi, eli 103 käyntiä/työntekijä/kk ja 5,15 käyntiä/työntekijä/päivä.

Aikuisten palveluissa asiakkaan tarve määrittelee palvelun samalla tavalla kuin nuorisoasemillakin. Palvelu ja hoito on yksilöllistä, noudattaa aikuisten palveluiden normaalia kaavaa, mutta huomioi mahdolliset nuorten erityistarpeet. Nuorisoasemien työ koostuu psykiatristen sairaanhoitajien ja sosiaaliohjaajien asiakasvastaanotoista mielenterveys- ja päihdeasioilla oireileville nuorille ja heidän vanhemmilleen. Keusoten nuorisoasemilla ei ole matalankynnyksen olohuonetoimintaa.

Mielenterveys- ja päihdepalvelussa suunnitellaan vuoden 2022 aikana 18–24 vuotiaille nuorille aikuisille suunnattu avopäihdekuntoutuspiste, joka on tarkoitus avata vuonna 2023. Tavoitteena on tarjota vaikeasti riippuvuusoireisille nuorille toipumisorientaatioon perustuvaa yhteisömuotoista pitkäkestoista avokuntoutusta. Tämä toiminta myötäilee aikuisten vastaavaa toimintaa.

Kevään 2022 aikana mielenterveys- ja päihdepalvelujen nuorten aikuisten tiimi suunnittelee, kuvaa ja toteuttaa Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä ja Pornaisissa nuorten aikuisten palvelupolun aikuisten palveluissa. Tämä tarkoittaa sitä, että mielenterveys- ja päihdepalvelujen nuorten tiimi kouluttaa, valmentaa ja tukee muita mielenterveys- ja päihdetiimejä nuorten vastaanottamiseen.

Nuorten edustuksen mukana olo on tärkeää nuorille suunnattujen palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Nuorten osallistuminen voidaan toteuttaa mm. nuorisovaltuustojen, Ohjaamoiden asiakkaiden ja asiakasraatien avulla. 

Nuorille aikuisille kohdennettu mielenterveys, päihde - ja sosiaalipalveluiden palvelukokonaisuus tulee arvioida huolellisesti myös resurssoinnin ja siihen tehtyjen investointien näkökulmasta. Asianmukaisen viestinnän varmistamiseksi palvelualueelta on nimetty kaksi henkilöä, jotka vastaavat yhteydenpidosta Keusoten viestintätiimiin.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Salminen, palvelujohtaja, tiina.salminen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää ehdottaa yhtymävaltuustolle, että se päättää

  • hyväksyä edellä annetun vastauksen valtuustoaloitteeseen sekä
  • todeta, ettei valtuustoaloite anna aihetta muihin toimenpiteisiin ja valtuustoaloite todetaan loppuun käsitellyksi.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

  

Ehdotus

Yhtymävaltuusto päättää

  • hyväksyä edellä annetun vastauksen valtuustoaloitteeseen sekä
  • todeta, ettei valtuustoaloite anna aihetta muihin toimenpiteisiin ja valtuustoaloite todetaan loppuun käsitellyksi.

Käsittely:

Laura Alkula teki Juha Hakalan ja Rita Kostaman kannattamana ehdotuksen asian palauttamisesta valmisteltavaksi seuraavin perusteluin:

"Asiantuntijoilta saamieni kannanottojen perusteella esitän, että asia palautetaan valmisteltavaksi. Nuorisoasemien ikärajat tulisi yhdenmukaistaa taannoisesta yhtymähallituksen päätöksestä (KEUDno-2019-651) poiketen siten, että kaikkien Keusoten kuntien Nuorisoasemat vastaanottavat jatkossa 12-23 -vuotiaita nuoria.

Nuorisoasemien toiminta on ollut tehokasta ja tuloksellista. Ottaen huomioon aikuisten palveluiden ruuhkautumisen, ei ole järkevää ohjata avuntarvitsijoita kyseisen asiakasohjausyksikön jonoihin. Keskitetyissä palveluissa on omat hyvät puolensa, mutta tässä tapauksessa on tärkeämpää, että nuoret palvellaan yksiköissä, jotka tuntevat paikalliset olosuhteet ja joilla on paikalliset yhteistyöverkostot ja asiantuntijayhteistyökumppanit valmiina.

Erityisesti 18-23 -vuotiaat nuoret, joilla ei välttämättä ole käytössään oppilashuollon palveluja ja jotka ottavat ensi askeliaan itsenäistymisessä, ovat riskiryhmää mielenterveys- ja päihdeongelmien suhteen. Heidän asemaansa palvelutarjonnan suhteen ei tule heikentää nykyisestä.

Tämä melko varmasti tarkoittaa, että Nuorisoasemien henkilöstöresursseja olisi lisättävä, koska nykyisillä työntekijöillä on tälläkin hetkellä kädet täynnä työtä. Pyydän kuitenkin huomioimaan, että jos Nuorisoasemien palveluilla voidaan ehkäistä vuosittain vaikkapa kymmenen nuoren päätyminen osastohoitoon tai muuhun kalliiseen, raskaaseen hoitoon ja/tai joutuminen pitkäaikaistyöttömien kasvavaan joukkoon, säästöillä voitaisiin palkata joka kunnan Nuorisoasemalle yksi lisäresurssi. Uskon tosin, että Nuorisoasemien ammattilaisten työllä on ehkäisty ja tullaan ehkäisemään huomattavasti useamman nuoren tilanteen heikkeneminen. Tämä tukee tavoitetta raskaampien palveluiden käytön vähentämisestä, mikä on monessakin kohtaa kirjattu tuottavuusohjelmaan."
 

Puheenjohtajan tiedusteltua sitä yhtymävaltuustolta, valtuusto päätti yksimielisesti palauttaa asia valmisteltavaksi.  
 

Päätös

Päätettiin yksimielisesti palauttaa asia valmisteltavaksi.

Valmistelija

Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Yhtymävaltuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi toukokuun kokouksessaan.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää lähettää valtuustoaloitteen koskien nuorisoasemien ikärajauudistusta koskevan hallituksen päätöksen täytäntöönpanon lykkäystä uudelleen valmisteltavaksi aikuisten,​ mielenterveys,​ päihde-​ ja sosiaalipalvelut sekä lasten,​ nuorten ja perheiden palvelualueelle.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Tiina Salminen, palvelujohtaja, tiina.salminen@keusote.fi

Perustelut

Tausta

Keski-Uudenmaan kuntayhtymän (myöhemmin Keusote) yhtymähallitus teki nuorisoasemien ikärajojen yhtenäistämisestä päätöksen 16.6.2020. Päätöksen mukaan Keusoten nuorisoasemapalvelut on kohdennettu jatkossa koko alueella 13–18-vuotiaille. Päätöksen mukaan 18 vuotta täyttäneet asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelut aikuisten palveluista kaikissa kunnissa. Päätös muutti tilannetta erityisesti Hyvinkäällä ja Tuusulassa, joissa nuorisoasemien ikärajat ovat aiemmin olleet korkeammat. Nurmijärvellä ikäraja nuorisoaseman asiakkailla nousi aiemmasta.

Nuorisoasemien asiakkaiden ikärajat ennen yhtymähallituksen päätöstä:

  • Hyvinkää 13–22 vuotta,
  • Järvenpää 13–18 vuotta,
  • Mäntsälä ja Pornainen 13–18 vuotta,
  • Nurmijärvi 13–17 vuotta sekä
  • Tuusula 13–21 vuotta.

 

Valtuustoaloite

Laura Alkula jätti 17.2.2022 valtuustoaloitteen ikärajauudistusta koskevan hallituksen päätöksen täytäntöönpanon lykkäämiseksi.

Valtuustoaloitteen käsittelyssä 5.5.2022 valtuusto päätti keskustelun jälkeen palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi. Keskustelussa nousi esiin mm. nuorisoasemien nykyisen alaikärajan laskeminen nykyisestä 13 vuodesta 12 vuoteen sekä mahdollisuus nostaa yläikärajaa. Keskustelussa myös pohdittiin onko nyt perustettava nuorten aikuisten tiimi päällekkäistä toimintaa tai uuden organisaation perustamista toimivien nuorisoasemien tilalle samojen palvelujen tuottamiseksi.

 

Nuorisoasemien palvelut ja ikärajat Keusotessa

Nuorisoasemat vastaavat Keusoten alueella nuorten matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalvelusta. Nuorisoasemapalvelu on kuntayhtymän toteuttamaa sosiaalihuoltolain ja terveydenhuoltolain mukaista palvelua 13–17-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen liittyen nuoren lieviin tai keskivaikeisiin mielenterveyden ongelmiin, päihteiden käyttöön, nuoren kasvuun ja kehitykseen sekä perheen sisäisiin vuorovaikutussuhteisiin liittyviin ongelmiin. Nuorisoasemapalvelu ovat moniammatillista työtä. Työryhmissä on sekä sosiaalihuollollista että terveydenhuollollista osaamista.
Keväällä 2023 nuorisoasemalla aletaan tarjoamaan myös 13–17-vuotiaiden kasvatus- ja perheneuvontaan, joka on lakisääteinen tehtävä.

Nuorisoasemalla tehdään uuden asiakkaan palvelu/hoitotarpeen arviointi, jonka yhteydessä arvioidaan palvelu tarpeen kiireellisyys ja tuen tarve. Palvelutarpeen arvion perusteella toteutuva työskentely sisältää mm. tukitapaamiset, hoidolliset keskustelut ja tarpeen mukaan perheen ja verkoston kanssa työskentelyn. Palvelun tarve arvioidaan ja hoidon suunnittelu toteutetaan tarvittavassa laajuudessa ja yhdessä nuoren ja hänen vanhempiensa kanssa. Asiakas/hoitosuunnitelmaa laadittaessa huomioidaan mm. nuoren kehitysvaihe, oireiden vakavuus ja kesto, mahdollinen itsetuhoisuus, oireiden aiheuttama arjen toimintakyvyn lasku sekä perhetilanne ja sosiaaliset verkostot. Työskentely tapahtuu tavoitteellisesti ja nuoren mielialan muutosta arvioidaan suunnitellusti.

Nuorisoasemapalvelu on asiakaslähtöistä ja toimii joustavassa yhteistyössä muiden nuorten palveluista vastaavien tahojen kanssa. Nuorisoasema tekee tiivistä yhteistyötä Husin nuorisopsykiatrian poliklinikan kanssa, nuorisopsykiatrian poliklinikka palvelee 13–17-vuotiaita asiakkaita. Nuorisoaseman ja nuorisopsykiatrian yhteistyö on sujuvaa ja yhteistyölle ja konsultaatiolle on luotu yhteiset rakenteet. Nuorisopsykiatrian asiakkuuden loppuessa nuoren jatkohoito järjestetään tarvittaessa nuorisoasemalla, jossa lääkäripalvelua saatavilla kerran viikossa.

Lievien ja keskivaikeiden mielenterveysongelmien hoidon tulee Keusotessa vastata erikoissairaanhoidon ikärajoja, jotta lasten ja nuorten sekä aikuisten mielenterveyspalvelujen jatkumo ja porrasteisuus hoidossa perustasolta erikoissairaanhoitoon säilyy potilasturvallisesti laadukkaana palvelukokonaisuutena.

Nuorisoaseman ikärajojen laajentaminen sekä ylös- että alaspäin tarkoittaisi monien uusien eri yhteistyörakenteiden luomista suhteessa erikoissairaanhoitoon. 12-vuotiaat asiakkaat palvellaan erikoissairaanhoidossa lastenpsykiatriassa, 13–17- vuotiaat nuorisopsykiatriassa ja yli 18-vuotiaat asiakkaat palvellaan aikuispsykiatrissa. Näiden kaikkien hoitopalveluketjujen ja yhteistyörakenteiden luominen nuorisoasemalle tekisi nuorisoaseman työstä sekavaa ja vaikeasti hallittavaa useiden erilaisten palvelu- ja yhteistyöpolkujen johdosta, joka vaikeuttaisi asiakkaiden palvelujen tuottamista tarpeita vastaavasti.

Perheneuvolapalveluissa on olemassa jo toimivat yhteistyörakenteet lastenpsykiatrin kanssa samoin aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa aikuispsykiatrian kanssa. HUS:ssa nuorisopsykiatrian ja lastenpsykiatrian sekä aikuispsykiatrian linjajohto ja neuvottelu ja kehittämiskumppanit ovat eri henkilöitä ja hankkeissa tehtävään kehittämistyötä tehdään HUS:n ikärajojen mukaisesti. Yhteinen kehittämistyö Husin kanssa on erittäin tärkeässä roolissa hyvinvointialueille siirryttäessä, jotta lasten, nuorten ja aikuisten tuen ja hoidon porrasteisuus saadaan joustavasti ja asiakaslähtöisesti toteutumaan kaikissa ikäluokissa. Tästä näkökulmasta katsoen nuorisoasemapalveluissa jouduttaisiin uusien ikärajamuutoksen myötä tekemään päällekkäistä työtä perheneuvoloiden ja aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden kanssa. Lisäksi erikoissairaanhoidon asiakaskonsultaatioaikojen ja psykoterapian saaminen voisi päällekkäisyyksien vuoksi vaarantua.

Nuorisoaseman tiimeissä työskentelee 4–5 henkilöä, jos nuorisoaseman ikärajoja käydyn keskustelun mukaan laajennetaan tulisi yksittäisen työntekijän hallita mittava määrä erilaisia interventio- ja hoitomuotoja, koska alaikäisille tarjottavat interventiot- ja hoidot ovat sisällöltään erilaisia kuin nuorten tai aikuisten. Nuorisoasemapalveluiden henkilöstöä ei ole koulutettu riippuvuuksien hoitoon, tämä on olennaista osaamista nuorten aikuisten kanssa tehtävässä työssä. Nuorisoasemalla ei ole myöskään valmiiksi luotuja yhteistyörakenteita päihdehoitolaitoksiin tms.

Nuorisoasemapalveluissa ei ole pystytty nykyisin tarjoamaan palveluita lakisääteisissä ajoissa. Ainoastaan ensiarvio on pystytty tekemään pääsääntöisesti kaikille asiakkaille 7 arkipäivässä. Nuorisoasemalla tulisi kyetä tarjoamaan oikea-aikaista apua, ilman kohtuuttomia jonoja ja nuorten yksilökäyntien rinnalla tulisi tarjota jatkossa laajemmin kasvatus- ja perheneuvontaa. Nuorisoasemien resurssit tulisi kohdentaa varhaiseen tukeen ja apuun ennen kuin nuoren ongelmista tulee vakavia ja pitkäaikaisia. Tällä tavoin myös erikoissairaanhoidon kustannuskehitystä saadaan hillittyä.

Valtakunnallisten linjausten mukaan kasvatus- ja perheneuvontaa on hyvinvointialueilla annettava 18 ikävuoteen saakka. Nuorisoasemapalveluiden hajanaisuuden vuoksi nuorisoasemalla on pystytty  vain vähäisissä määrin tarjoamaan kasvatus- ja perheneuvontaa. Kasvatus- ja perheneuvonta on lakisääteinen palvelu, jonka ydintehtäviä ovat vanhemmuuden tuki ja tuki nuoren kasvuun ja kehitykseen sekä tuki pari- ja perhesuhteisiin. Kasvatus- ja perheneuvonta ei ole kouluterveydenhuoltoon tai opiskeluhuoltoon kuuluva tehtävä. Kasvatus- ja perheneuvontaa lisäämällä voidaan ennaltaehkäistä erityisesti lastensuojelu asiakkuuden syntymistä.

Nuorisoasemapalveluita tulisi kyetä jatkossakin johtamaan yhtenä hajauttamattomana  ja eheänä kokonaisuutena osana perhekeskuksia, jossa voidaan hyödyntää moniammatillista osaamista ja tuottaa palveluita voidaan joustavasti alaikäisille nuorille ja heidän vanhemmilleen. Perhekeskuspalvelut kansallisen näkökulman mukaan on perheiden tukemista ja palvelujen ulottamista 18 vuoden ikään saakka. Perhekeskuspalvelujen kehittämistyö lähtee pitkälti tästä lähtökohdasta.

Ehdotuksessa asian palauttamisessa uudelleen valmisteluun on esitetty nuorisoaseman aloitusikärajan muuttamiseksi 12 vuoteen. Tämän ehdotuksen seurauksena olisi muuttumassa myös kasvatus- ja perheneuvolan palvelut, mikäli edellytettäisiin 12-vuotiaiden asiakkaiden palvelujen siirtämistä nuorisoasemalle. Tätä muutosta ei voida pitää nykyisen ajattelutavan mukaan kannatettavana.

 

Aikuisten palvelut ja niiden kehitys ikärajojen yhtenäistämisessä

Nuorten aikuisten siirtymistä aikuisten palvelujen käyttäjiksi Hyvinkäällä ja Tuusulassa, sekä asiakasohjausyksikössä on valmisteltu yhtymähallituksen päätöksestä alkaen. Palveluita on kehitetty päätöksen jälkeen siten, että 18 vuotta täyttäneiden palvelun tarpeet osataan huomioida myös Hyvinkäällä ja Tuusulassa nuorten ikää vastaavalla tavalla. Lisäksi kehittämistyötä on tehty koko alueella ja palveluja on parannettu kautta linjan Keusoten palvelujen osalta.

Lähtökohtana muutoksen toteutuksessa on ollut asiakaslähtöisen toiminnan periaatteiden mukaisesti ajatus, että siirtymäajan päättyessä Hyvinkään ja Tuusulan nuorisoasemien olemassa olevat asiakkuudet hoidetaan nykyisten asiakasta hoitavien tahojen toimesta loppuun saakka, ellei siirrolle ole muita erityisiä perusteita. Asiakas ei siis joudu vaihtamaan nuorisoasemalta aikuisten palvelujen piiriin vain ikärajamuutoksen vuoksi tai siksi, että täyttää 18 vuotta. Olemassa olevat asiakkuudet pyritään hoitamaan loppuun nuorisoasemilla. Näin myös päätöksen jälkeen asiakkaan täyttäessä 18 vuotta. Asiakas voi jatkaa nuorisoasemien asiakkaana vielä täytettyään 18 vuotta, mikäli asiakkuus on alkanut ennen kuin asiakas täyttää 18.

Mikäli asiakkaita on tarpeellista siirtää aikuisten palvelujen piiriin, asiakkuudet siirtyvät suoraan aikuisten palvelujen pariin ikään kuin saattaen vaihdettuna, ilman kiertoa asiakasohjausyksikön kautta. Mikäli jonkun asiakkaan edun mukaisen erityisperusteen vuoksi nuorisoaseman asiakkuudessa olevan asiakkaan palvelu arvioidaan kannattavaksi siirtää aikuisten palvelujen piiriin, asiakkaan kanssa järjestetään tarvittaessa siirtopalaveri nuorisoaseman ja aikuisten palvelujen kanssa yhdessä asiakkaan kanssa. Tällaisissa tapauksissa nuorisoasemilta otetaan yhteyttä alkuvaiheessa ensin mielenterveys- ja päihdepalvelujen esimiehiin tarpeenmukaisen siirtopalaverin järjestämiseksi.  Toimintaperiaatteen mukaan asiakkaiden hoitokontaktien ei pidä lisääntyä tässäkään yhteydessä organisaation toiminnan vuoksi tarpeettomasti.

Uudet 18 vuotta täyttäneet asiakkaat, joilla ei ole olemassa olevaa asiakkuutta, ohjautuvat kuntayhtymän käytännön mukaisesti käyttämään keskitetyn asiakasohjausyksikön palvelua kuten Järvenpään, Nurmijärven, Mäntsälän ja Pornaisten 18 vuotta täyttäneet ovat tehneet jo ennen ko. päätöstäkin.

Asiakasohjauksen työtä on nimenomaan kehitetty kuntayhtymässä nopeaan hoidontarpeen arvion tekemiseen ja alkuvaiheen palvelun antamiseen. Yhtymähallituksen tekemän päätöksen mukaan 18 vuotta täyttäneet uudet asiakkaat saavat palvelut yhdenvertaisesti koko kuntayhtymän alueella ja ohjautuvat aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden, sosiaalipalvelujen tai muun tarpeen mukaisten palvelujen saamiseksi asiakasohjausyksikköön hoidon- ja palvelutarpeen arvioimiseksi.

Asiakasohjausyksikön neuvonta palvelee koko kuntayhtymän alueen asukkaita joka arkipäivä puhelimitse ja sähköisen yhteydenottokanavan välityksellä 24/7. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukseen on oma neuvontanumero, joka palvelee kaikkia 18 vuotta täyttäneitä. Neuvonnassa puheluihin pyritään vastaamaan seuraavana päivänä. Yhteydenoton perusteella selvitetään nuoren tilannetta ja pyritään löytämään hänelle oikea palvelu myös muista kuin Keusoten omista palveluista. Asiakas voi ottaa yhteyttä myös sähköisten palvelujen esimerkiksi Omaolon kautta. Terveyspalveluiden vastaanotto sulkee ensin pois somaattiset sairaudet ja tämän jälkeen ohjaa yhteydenoton aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjauksen jonoon. Asiakasohjausyksikössä on myös suunnitteilla lähipalvelupisteiden perustaminen tulevaisuudessa, jonka kautta asiakkaat voivat saapua palveluun.

Keusoten alueella mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaaksi pääsee tällä hetkellä kiireellisissä tapauksissa käytännössä samana tai viimeistään seuraavana päivänä, kun Matalan kynnyksen palvelupisteet kaikille Keusoten alueen asukkaille ovat auki Hyvinkäällä (ma-pe klo 8–11) ja Järvenpäässä (ma-ke 12–14.30).

Koska kaikkia 18 vuotta täyttäneitä nuoria ei luonnollisestikaan ole tarpeellista ohjata päihde- ja mielenterveyspalveluihin, hyvien palvelupolkujen löytämiseksi on palvelujen kehittämisessä huomioitu myös Keusoten muut palvelut, organisaatiorajat ylittävä yhteistyö, kolmas sektori mukaan lukien. Nuoret aikuiset saavat apua esimerkiksi tukien hakemiseen, työpaikkahakemusten tekemiseen ym. asioihin Keusoten keskitetystä asiakasohjausyksiköstä, kuntien nuorisopalveluista ja Ohjaamo-toiminnasta sekä Kelasta.

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin nimettiin jo vuoden 2021 alkupuolella henkilöstöstä nuorten aikuisten tiimi, johon kuuluvat päihdepalvelujen sosiaalityöntekijä, päihdehoidon koordinaattori, avopäihdekuntoutuksen vastaava ohjaaja, kolme sairaanhoitajaa sekä yksi lähihoitaja. Nimetty tiimi toimii käytännön työssä ko. asiakasryhmän kanssa mutta samalla myös huomioi ja koordinoi ko. asiakasryhmän palvelujen koulutuksia, koulutustarpeita osaamista sekä muuta kehittämistä kokonaisuutena huomioiden asiakasryhmän erityistarpeet. Tiimissä on vahva osaaminen ja kokemus sekä mielenterveys- että päihdetyöstä. Nuorten asiakkaiden kanssa työskentelee tämän nimetyn tiimin lisäksi myös muut mielenterveys- ja päihdepalvelujen työntekijät. Tiimi tekee yhteistyötä muiden tahojen kanssa sekä osallistuu tarvittaessa yhteistyöpalavereihin nuoren asiakkaan hoidon osalta. Toiminta tämän asiakasryhmän osalta ei suinkaan ole uutta mielenterveys- ja päihdepalvelujen osalta Keusotessa. Keusotessa on Hyvinkäätä ja Tuusulaa lukuun ottamatta nuoret aikuiset ohjautuneet jo aiemminkin aikuisten palvelujen piiriin.

Nuoren aikuisen palvelupolku mielenterveys- ja päihdepalveluissa mukailee aikuisten palvelupolkua. Palvelun lähtökohtana on aina asiakkaan yksilölliset tarpeet ja toisaalta myös valmiudet. Mielenterveys- ja päihdepalveluissa on käytössä porrasteinen palvelupolku, joka sisältää sekä kevyempiä, että raskaampia palveluja asiakkaan tarpeen mukaan. Mielenterveys- ja päihdepalvelujen geneerinen palvelupolkujen kuvaus saatiin toukokuussa valmiiksi koko Keusoten ensimmäisenä palveluna. Mielenterveys- ja päihdepalvelut toimivat konsernin vetämässä kehityshankkeessa pilottina ja syntyneen palvelupolkukuvauksen sekä hyvien kokemusten myötä kuvaamista on päätetty jatkaa samalla tavalla muidenkin palvelujen osalta. Geneeristen palvelupolkujen kuvaaminen on suuri ponnistus ja siihen osallistuu asiantuntijoita, esimiehiä ja työntekijöitä kaikista Keusoten toiminnoista yli palvelu- ja tulosaluerajojen aina konsernia myöten.

Nuori tekee yhdessä asiakasohjaajan kanssa hoidon tarpeen arvion, jota ennen nuoren tilanne on arvioitu terapianavigaattorin avulla. Mikäli nuorella todetaan hoidon tarve, ohjaa asiakasohjaaja nuoren palvelutoimintaan hoidon porrastusmallin mukaisesti. Palvelutoiminnassa pyritään siihen, että hoito alkaa oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Nuorten aikuisten kohdalla korostuu kokonaisvaltainen palvelun suunnittelu siten, että otetaan huomioon, mitä toimijoita nuoren asian edistämiseksi tarvitaan. Näitä yhteistyökumppaneita voivat olla esimerkiksi Ohjaamo, etsivä nuorisotyö, aikuissosiaalityö, oppilaitokset ja terveyspalvelut. Aikuissosiaalityö voi esimerkiksi tarjota ammatillisen tukihenkilön nuoren aikuisen tueksi.

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen henkilöstö on saanut lisäkoulutusta menetelmäosaamiseen.  Hyväksymis- ja omistautumisterapeuttinen menetelmä HOT (myös ohjaamoissa) sekä Etulinjan lyhytterapeutti -koulutukset antavat henkilöstölle valmiudet kohdata ja hoitaa nuoria aikuisia. Aikuisten mielenterveyspalvelut ovat yhtymähallituksen päätöksen jälkeisenä siirtymäaikana ottaneet käyttöön terapianavigaattorin, sekä varhaisvaiheen palvelussa ohjatun omahoidon, nettiterapian ja HOT-terapiaryhmät, jotka antavat asiakkaalle merkittävää lisäarvoa palvelussa ja joilla on saavutettu merkittäviä, valtakunnallisestikin huomioituja tuloksia palvelun kehittämisessä.

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa on myös suunniteltu lisä- ja täydennyskoulutusta yhteistyössä nuorisoasemapalvelujen kanssa osaamisen kehittämiseksi nuorten asiakkaiden erityistarpeiden huomioimiseksi. Molempien tahojen osaamista on suunniteltu vahvistettavan tarpeen mukaan. Tämä koulutustarve on huomioitu STM:n rahoittaman Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen suunnittelussa.

Keusote osallistuu myös tulevan Kestävä kasvu -hankkeen (RRF) rahoitushakuun ja siinä yhdeksi hankkeen tavoitteeksi on kirjattu helposti saavutettavat, tehokkaat nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut. Tavoitteena on kehittää nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukseen oma palvelumuoto, joka voisi sisältää palvelutuotannon nykyisen käytännön mukaisesti sekä lähitapaamisia että tapaamisia etäyhteyksin.  Nuorille aikuisille olisi hyvä kyetä asiakasohjauksessa tarjoamaan omana palveluna neuvontaa, ohjausta sekä 1–5 kerran lyhytterapiapalveluita, minkä odotetaan edelleen muualla saatujen kokemusten perusteella olevan riittävä apu suurelle osalle nuorista myös Keusoten alueella. Nuorten matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluja vahvistamalla, palvelupolkujen kehittämisellä, koulutuksella ja palvelujen porrastamisella tarpeen mukaan kohdennettaviksi pyritään vaikuttamaan myös ESH-tasoisten psykiatrian palvelujen vähenemiseen.

Tehtyjen selvitysten mukaan aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa asiakasmäärä per työntekijä on matalampi kuin nuorisoasemalla, joka luonnollisesti  mahdollistaa tiiviimmän yhteydenpidon asiakkaisiin ja käytännössä enemmän työntekijän aikaa asiakasta kohden. Siten voidaan arvioida, ettei palvelutaso ei vaikuta heikkenevän Tuusulan ja Hyvinkään 18 vuotta täyttäneillä nuorilla asiakkailla. Hyvinkään nuorisoasemalla vuoden 2021 aikana oli 94 asiakasta/työntekijä ja Tuusulan nuorisoasemalla oli 113 asiakasta/työntekijä. Aikuisten palveluissa mielenterveys- ja päihdepalveluissa asiakasmääristä ei ole saatavissa tilastotietoa asiakas- ja potilastietojärjestelmän kautta. Esimiesten arvion mukaan aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on keskimäärin n. 50 asiakasta/työntekijä tällä hetkellä. Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen käyntimäärät sen sijaan ovat tiedossa. Hyvinkäällä vuonna 2021 oli keskimäärin 1620 käyntiä/työntekijä/vuosi, eli 135 käyntiä/työntekijä/kk ja 6,75 käyntiä/työntekijä/pv. Tuusulassa vastaavat luvut olivat 1238 käyntiä/työntekijä/vuosi, eli 103 käyntiä/työntekijä/kk ja 5,15 käyntiä/työntekijä/päivä.

Aikuisten palveluissa asiakkaan tarve määrittelee palvelun hyvin samalla tavalla kuin nuorisoasemillakin. Palvelu ja hoito on yksilöllistä, noudattaa aikuisten palvelujen normaalia kaavaa, mutta huomioi mahdolliset nuorten erityistarpeet. Nuorisoasemien työ koostuu psykiatristen sairaanhoitajien ja sosiaaliohjaajien asiakasvastaanotoista mielenterveys- ja päihdeasioilla oireileville nuorille ja heidän vanhemmilleen. Keusoten nuorisoasemilla ei ole matalankynnyksen olohuonetoimintaa.

Mielenterveys- ja päihdepalvelussa suunniteltu vuoden 2022 aikana 18–24-vuotiaille nuorille aikuisille suunnattu avopäihdekuntoutuspiste, joka on tarkoitus avata vuonna 2023. Tavoitteena on tarjota vaikeasti riippuvuusoireisille nuorille toipumisorientaatioon perustuvaa yhteisömuotoista pitkäkestoista avokuntoutusta. Tämä toiminta myötäilee aikuisten vastaavaa toimintaa, josta on saatu merkittävän hyviä tuloksia.

Yhtymähallituksen päätöksen mukaisesti 18 vuotta täyttäneiden uusien asiakkaiden palvelut ovat siirtyneet kahden vuoden siirtymäajan jälkeen aikuistenpalveluihin ja asiakasohjausyksikköön. Nuorisoasemilta ei ole siirtynyt merkittävää määrää asiakkaita aikuisten palvelujen piiriin ainakaan toistaiseksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää ehdottaa yhtymävaltuustolle, että se päättää

  • hyväksyä edellä annetun vastauksen valtuustoaloitteeseen sekä
  • todeta, ettei valtuustoaloite anna aihetta muihin toimenpiteisiin ja valtuustoaloite todetaan loppuun käsitellyksi.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Valtuusto 29.9.2022