§ 8 Suun terveydenhuollon jononpurku ostopalveluna Keusotessa

KEUDno-2022-9875

Päätöspäivämäärä

16.5.2022

Päätöksen tekijä

avopalvelujen päällikkö

Päätöksen peruste

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän hallintosääntö (Yhtymähallitus 25.5.2021 § 70, Yhtymävaltuusto 10.6.2021 § 22)
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän toimintasääntö (kuntayhtymän johtaja 31.1.2022 § 12)

Hallintosäännön § 22 kohdan 2 mukaan tulosalueen päällikkö päättää hankinnoista, hankintasopimuksista ja -sitoumuksista, milloin niiden arvo on enintään 400 000 euroa ja niitä koskevista hankintaoikaisuista

Kuvaus

Hankinnan tausta

Keusoten suun terveydenhuollossa COVID-19-pandemian alkaessa kiireetöntä palvelutoimintaa jouduttiin STM:n ja THL:n ohjeiden mukaisesti vähentämään kiireellisen ja puolikiireellisen hoidon turvaamiseksi. Tämän seurauksena syntyi aikuisväestön tarkastusjonoja, joita on purettu syksystä 2020 alkaen omana palvelutuotantona perus- ja lisätöillä sekä ostopalveluhankintana 1.3.-31.12.2021. Muista vaihtoehdoista lisähenkilöstön rekrytointi 6 kk määräajaksi ei onnistunut maanlaajuisen henkilöstövajeen takia, ja palvelusetelimalliin ei ryhdytty, koska sen huolellinen valmistelu olisi viivästyttänyt jononpurun toteutusta merkittävästi.

Aikuisten tarkastusjonon pituus lokakuun alussa 2020 oli n. 8.000 asiakasta. Ajalla 1.10.2020-31.12.2021 tarkastukseen hakeutui lisäksi n. 15.000 asiakasta. Samalla aikavälillä tarkastuksia toteutettiin seuraavasti:

  • omana perus- ja lisätyönä n. 12.600 asiakasta
  • ostopalveluhankintana 8.061 asiakasta

Ostopalveluhankinta ajalle 1.3.-31.12.2021 toteutettiin hankintalain puitteissa kilpailutuksen perusteella erillisillä kiintiöillä seuraaviin kohteisiin: Hyvinkään keskushammashoitola 2.000, Hyrylän hammashoitola 1.000, JUSTin hammashoitola 1.500 ja Mäntsälän hammashoitola 1.500 asiakasta. Mäntsälän kiintiön osalta kilpailutuksen voitti SpiderMed Oy ja muiden kiintiöiden osalta Coronaria Hammaslääkärit Oy. Alkuperäisen 6.000 asiakkaan hankinnan ohella lisäosto-optiota hyödynnettiin 2.061 asiakkaan tarkastusta ja hoitoa varten, jolloin kokonaismäärä nousi 8.061 asiakkaaseen. Coronaria Hammaslääkärit Oy ei pystynyt toteuttamaan tarjoamaansa hoitokiintiötä sovitussa ajassa, joten heidän kiintiöistään sovittiin 1.770 asiakkaan siirrosta tarjouskilpailussa toiseksi tulleelle SpiderMed Oy:lle. Jäljelle jääneistä 2.730 asiakkaasta Coronaria Hammaslääkärit Oy sai hoidettua 2.210; loput 520 asiakasta siirrettiin SpiderMed Oy:n kiintiöön ja heidän osaltaan Coronaria Hammaslääkärit Oy maksoi sopimussakon sopimusrikkomuksesta. Hankinnan kokonaiskustannukset olivat 1.623.466,68 euroa eli 201,39 euroa / asiakas. Nettokustannustasoon vaikuttivat aikuisväestön hoidosta saatavat asiakasmaksutulot.

Hankinnan kohde

Vuoden 2022 alussa tarkastusjonolla oli n. 2.400 asiakasta, joista pisimpään jonottaneet ovat odottaneet tarkastusaikaa syyskuun lopusta 2021 saakka. Lisäksi viikoittaisen kysynnän ollessa tasolla 430 tarkastusaikaa ajalla 1.1.—31.5.2022 arvioitu tarve on yhteensä n. 11.430 asiakkaan tarkastukselle ja kokonaishoidolle. Omana toimintana perus- ja lisätöillä voidaan tuottaa tänä aikana n. 10.130 tarkastus- ja kokonaishoitojaksoa, jolloin tarve ostaa tarkastus- ja kokonaishoitojakso ulkoiselta palveluntuottajalta on 1.300 suun terveydenhuollon 18 vuotta täyttäneelle asiakkaalle.

Taloudelliset vaikutukset

Vuoden 2021 ostopalveluhankinnan perusteella SpiderMed Oy pystyy toteuttamaan 1.300 asiakkaan tarkastuksen ja kokonaishoitojakson sovitussa ajassa. SpiderMed Oy on tarjonnut 1.300 asiakkaan tarkastuksen ja kokonaishoitojakson tuottamista aiemmalla hinnalla ja ehdoilla. SpiderMed Oy:n hinta on 293 euroa / asiakas. Näin ollen 1.300 asiakkaan hankintakiintiön kustannukset ovat 380.900 euroa.

Kustannukset katetaan seuraavasti:

  • Asiakasmaksutuottoja arvioidaan kertyvän n. 107.000 euroa.
  • Henkilöstövajeen vuoksi säästyneitä palkkamäärärahoja arvioidaan olevan n. 101.000 euroa.
  • Suun terveydenhuollon henkilöstö osallistui tammikuussa 2022 COVID-19-rokotustoimintaan. Tästä arvioidaan saatavan ns. pandemiakorvauksina valtiolta palkkamäärärahoja n. 102.900 euroa.
  • Lisämäärärahaa anotaan 70.000 euroa.

Perustelut

Pandemian aiheuttaman hoitovelan ja jonoutuneen kysynnän purkaminen ei onnistu Keusoten oman henkilöstön voimin perus- ja lisätöillä. Henkilökunnan poissaolot ovat myös lisääntyneet pandemiatilanteen takia. Korvaavaa henkilöstöä ei ole saatavilla, mikä hidastaa toimintaa ja työnjakoa. Erityisesti vajetta on hoitajakapasiteetin suhteen, eikä hammaslääkärien yksintyöskentely ole terveysturvallisuusnäkökulmien mukaista. Suuhygienistiresurssin vaje aiheuttaa tarvittavien toimenpiteiden siirtymistä hammaslääkäri-hammashoitaja-työpareille. Oman henkilöstön työssä jaksaminen ja työhyvinvointi ovat kärsineet pandemiatilanteen takia. Keusoten suun terveydenhuollossa ollaan ottamassa käyttöön uusia toimintamuotoja, mikä on mahdollista vasta tarkastus- ja hoitojonojen purkamisen jälkeen.

Vuoden 2022 alussa koko suun terveydenhuollon henkilöstö kiireellistä hoitoa lukuun ottamatta siirrettiin kolmeksi viikoksi osaksi Keusoten COVID-19-rokotustoimintaa. Tämän seurauksena aiempi suunnitelma tarkastus- ja hoitojonojen purkamisesta kevään 2022 aikana omana toimintana perus- ja lisätöillä osoittautui käytännössä mahdottomaksi toteuttaa. Näin ollen on perusteltua hankkia tarkastus- ja kokonaishoitojakso 1.300 asiakkaalle ulkoiselta palveluntuottajalta.

Ulkoisen palveluntuottajan valinnassa korostuvat toimitusvarmuus ja kustannustehokkuus. Mikäli tätä varten järjestettäisiin uusi kilpailutus, tämä veisi aikaa ja saattaisi johtaa kohonneisiin kustannuksiin tarkastusjonon kasvamisen ja hintatason nousun takia. Näin ollen on perusteltua toteuttaa suorahankinta SpiderMed Oy:ltä, jonka osalta on aiempaa kokemusta tarkastusten ja kokonaishoitojakson toteuttamisesta toimitusvarmasti ja kustannustehokkaasti. SpiderMed Oy on myös osoittanut pystyvänsä tuottamaan palvelut joustavasti ja sovitussa aikataulussa Keusoten omaan toimintaan sopeuttaen.

Hankintamenettely

Kyseessä on hankintalain 25 §:n tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankinta on perusteltua toteuttaa suorahankintana, sillä Keusoten oman palvelutuotannon kapasiteetti ei riitä vastaamaan jonoutuneen kysynnän hoitamiseen hoitotakuulainsäädännön puitteissa ja vuoden 2021 hankinnan toteutuksesta pääosin vastannut SpiderMed Oy on ilmoittanut olevansa käytettävissä palvelun tuottamiseen. SpiderMed Oy:n tarjoama hinta 293 € / asiakas on tasoltaan kohtuullinen, ja vuoden 2021 kilpailutuksen alun perin voittanut palveluntuottaja Coronaria Hammaslääkärit Oy ei kyennyt toimittamaan sovittua palvelua sopimuksen mukaisesti. SpiderMed Oy sijoittui vuoden 2021 kilpailutuksessa toiseksi halvimmaksi ja pystyi toimittamaan sovitun palvelun kokonaisuudessaan ja määräajassa.

Päätös

Päätän, että ostetaan SpiderMed Oy:ltä edellä mainituilla perusteilla pienhankintana 400.000 euron alle jäävät suun terveydenhuollon palvelut 1300 asiakkaalle sisältäen suun perustutkimuksen ja sen perusteella laadittavan kokonaishoitojakson toteutuksen.

Allekirjoitus

Päivi Mäkelä-Bengs, avopalvelujen päällikkö

Organisaatiotieto

Yhtymän johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut