Valmistelija
Sanna Kaukua, talouspäällikkö, yhtymän johto, sanna.kaukua@keusote.fi
Perustelut
Jäsenkuntaraportointi 1-10/2021
Kuntayhtymä raportoi toiminnastaan jäsenkunnille PowerBI-sovelluksella kuukausittain tammi-, helmi- ja heinäkuuta lukuunottamatta. Raportointi sisältää sekä talouden että toiminnan raportointia kuntayhtymä- ja jäsenkuntatasoisesti. Jäsenkunnilla on mahdollisuus tutustua kuukausittaiseen raportointiin aina raportointikuukautta seuraavan kuukauden 20. päivän jälkeen. Kunnille järjestetään kuukausittainen yhteinen teams-kokous, jossa käydään läpi raportti yleisellä tasolla ja kunnilla on mahdollisuus kysyä yksityiskohtaisempia tietoja.
Jäsenkuntaraportista kootaan yhtymähallitukselle tiivistetty paketti. Yhtymähallituksen jäsenillä on pääsy PowerBI:n yksityiskohtaisempaan raportointiin.
Kuntayhtymän toimintakulut ajalla 1.1.-31.10.2021 olivat valmistus omaan käyttöön huomioiden n. 601,9 Me. Tästä henkilöstökuluja oli n. 153,4 Me. Toimintatuottoja vastaavana ajankohtana oli n. 561,5 Me. Toimintakate oli näin ollen -40,4 Me. Raportointiajalla kirjanpitoon on kirjattu koronakustannuksia n. 31,6 Me, joista suurimmat erät ovat laboratoriopalvelujen ostot n. 18,1 Me, henkilöstökustannukset n. 5,4 Me sekä asiakaspalvelujen ostot n. 4,1 Me. Koronakustannuksiin on kirjattu työvoiman vuokrausta n. 2,3 Me ja lääkäripalvelujen ostoja n. 0,6 Me.
Omassa toiminnassa on palvelualueiden tilinpäätösennusteiden mukaan ylitysuhkaa n. 30,6 Me talousarvioon verrattuna. Ylitysuhka on pienentynyt edellisestä kuukaudesta, koska valtiolta saatavaksi koronakorvaukseksi omaan toimintaan on arvioitu n. 47,7 Me (aiemmin arvioitiin saatavan n. 30 Me). Koronakustannusten ja tuottomenetysten arvioidaan olevan vuonna 2021 yhteensä n. 39,5 Me. Omassa toiminnassa muusta kuin koronasta johtuva ylitysuhka on kasvanut edellisestä kuukaudesta. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen ennustetaan toteutuvan n. 3,1 Me talousarviota paremmin. Erikoissairaanhoitoon arvioitaan saatavan valtion koronakorvausta n. 1,6 Me, mikä on huomioitu ennusteessa. HUS:n hallitus on päättänyt esittää HUS:n valtuustolle, että HUS:n alijäämä katetaan vuonna 2021, mikä tarkoittaa Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän jäsenkunnille n. 1,1 Me:n kustannusta. Tämä huomioiden erikoissairaanhoidon alitus on n. 2 Me.
Oman toiminnan ylitysuhkaa selittävät Ikäihmisten ja vammaisten palveluissa mm. henkilöstön saatavuusongelmista johtuva työvoiman vuokraus ja ylityökorvaukset, palkkojen etupainotteinen harmonisointi, ikäihmisten asumispalvelupaikkojen kasvanut tarve (jouduttu ostamaan 62 lisäpaikkaa), vammaisten asumispalveluostojen hinnankorotukset, vammaisten kuljetuspalvelut, asiakasmäärän kasvu alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuessa ja henkilökohtaisessa avussa.
Terveys- ja sairaanhoitopalveluissa ylitysuhkaa selittävät mm. henkilöstön saatavuusongelmista johtuva työvoiman vuokraus ja lääkäripalvelujen ostot, palkkojen etupainotteinen harmonisointi, kotisairaalatoiminnan kasvu, apuvälinepalvelut sekä puheterapiapalvelujen osto. Suurin osa koronasta aiheutuvista kustannuksista kohdistuu terveyspalvelut ja sairaanhoito -palvelualueelle, mikä onkin suurin ylitystä selvittävä tekijä.
Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluissa sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluissa ylitys johtuu niin ikään henkilöstön saatavuusongelmista johtuvasta työvoiman vuokrauksesta sekä ylityökorvauksista, palkkojen etupainotteisesti harmonisoinnista, lastensuojelun asiakasmäärän kasvun aiheuttamasta avohuollon tukipalveluista, jälkihuollon tukipalvelujen tarpeen kasvusta (lakimuutos kasvattaa asiakasmäärää asteittain) sekä mielenterveysasumispalvelujen asiakasmäärän kasvusta ja hinnankorotuksista.
Yhtymän johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuudessa ylitystä aiheuttavat mm. lomapalkkavelan kasvu (koko kuntayhtymätasolla), luottotappiot sekä keskitetty asiakasohjaus.
Poistojen ennustetaan alittuvan n. 1,7 Me ja rahoitustuottojen ja -kulujen toteutuvan n. 0,15 Me talousarviota paremmin.
Edellä esitetyn perusteella jäsenkuntien maksuosuuksien ennustetaan olevan n. 653,4 Me eli n. 26,8 Me talousarviota suuremmat. Oman toiminnan maksuosuudet ovat n. 405,1 Me (n. 28,7 Me talousarviota suuremmat) ja erikoissairaanhoidon maksuosuudet n. 248,3 Me (n. 2 Me talousarviota pienemmät). Vuoden 2021 talousarviomuutosesitys käsitellään yhtymähallituksessa 7.12.2021 ja yhtymävaltuustossa 16.12.2021.
Tuottavuusohjelman toteutuminen 31.10.2021 tilanteessa
Yhtymähallitus hyväksyi tuottavuusohjelman vuosille 2020-2022 kokouksessaan 28.4.2020 § 82. Tuottavuusohjelman tavoitteena on saavuttaa 40 Me:n säästöt vuoden 2022 loppuun mennessä. Tuottavuusohjelman säästötavoitteet jakautuvat ohjelmakaudelle siten, että vuonna 2020 tavoitteena oli saavuttaa 8 Me:n säästöt, vuoden 2021 tavoite on 12 Me:n säästö ja vuoden 2022 tavoite on 20 Me:n säästö. Vuonna 2020 saavutettiin n. 7,8 Me:n säästö ja lisäksi erikoissairaanhoidon yhdyspintahankkeilla n. 2,4 Me:n säästö.
Palvelualueet ovat raportoineet, että 31.10.2021 mennessä vuoden 2021 tavoitteesta on saavutettu vain n. 3,1 Me. Tuottavuusohjelman uudistustyö vuosille 2022-2026 on käynnistetty vastaamaan paremmin tulevan hyvinvointialueen rahoituskehystä.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.