Yhtymähallitus, kokous 15.2.2022

§ 20 Voimaanpanolain 26 §:n mukaisen selvityksen antaminen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle

KEUDno-2022-3664

Valmistelija

  • Mia Kontio-Kaskikallio, lakimies, mia.kontio-kaskikallio@keusote.fi
  • Tuija Anttila, johtava hankinta-asiantuntija, tuija.anttila@keusote.fi

Perustelut

KESKI-UUDENMAAN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON KUNTAYHTYMÄN SELVITYS KESKI-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUEELLE 

1.    Selvityksen taustaa

Vuoden 2023 alusta lukien vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä 21 hyvinvointialueelle. Keski-Uudenmaan kunnilta vastuu siirtyy Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. 

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettu laki 616/2021 (myöhemmin VPL) tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan on tehtävä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista. Lisäksi samassa määräajassa kunnan tulee antaa hyvinvointialueelle arvio 18 §:n nojalla siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja 24 §:n mukaisesta lomapalkkavelasta. 

Hyvinvointialueen aluevaltuusto käsittelee kunnan antaman selvityksen viimeistään 31.3.2022 ja päättää sen perusteella irtaimen omaisuuden, lomapalkkavelan, sopimusten ja vastuiden siirtymisestä hyvinvointialueelle ja hyvinvointialueen vastuulle (VPL 28 §).

Hyvinvointialue voi pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa (VPL 26.2 §).

Kunnan on täydennettävä edellä tarkoitettua selvitystä viimeistään 30.6.2022, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi (VPL 26.3 §).

Selvitystä tulee täydentää myös silloin, jos huomataan että siitä puuttuu esim. sopimuksia.

Edellä 26 §:ssä säädetty selvitys sekä 28 §:ssä tarkoitettu päätös vastaavat omaisuuden saantokirjaa (VPL 40 §). 

2.    Selvitys käytössä olevista toimitiloista

Kunnan järjestämän perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat kunnan omistamat toimitilat siirtyvät vuokrasopimuksen nojalla hyvinvointialueen hallintaan. 
Siirtymäkauden vuokrasopimus on voimassa 1.1.2023 alkaen vähintään kolme vuotta, ja hyvinvointialueella on oikeus pidentää sopimuksen voimassaoloa vuodella. 

Valtioneuvosto ohjeistaa asetuksella siirtymäkauden vuokran laskentaperiaatteista kunnan ja hyvinvointialueen välissä vuokrasopimuksissa. Asetusluonnos on lausunnolla kunnissa 24.1.2022 saakka. Keväällä 2022 valmistunee lopullinen asetus, 
jolla ohjeistetaan siirtymäkauden (v. 2023 – 2026) vuokrasopimuksen vuokran määrittelyssä. Voimaanpanolain 22 §:n mukaan vuokran on katettava kohtuulliset pääoma- ja ylläpitokulut. Kunta ja hyvinvointialue voivat sopia vuokraamisesta tai vuokra-ajasta toisin, mutta siirtymäajan vuokran tulee olla säädetyn mukainen.

Kuntien markkinoilta sisään vuokraamien, sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen käytössä olevien tilojen vuokrasopimukset siirtyvät sellaisenaan nykyisin ehdoin hyvinvointialueen vastuulle. Sellaiset toimitilaa koskevat vuokrasopimukset, joissa kunta on sitoutunut osoittamaan ostajan tai lunastamaan toimitilan omistukseensa sopimuskauden päätyttyä eivät siirry, mikäli kunta ja hyvinvointialue eivät toisin sovi.

Kunnan ja Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän välille solmitut sote -kiinteistöjä koskevat vuokrasopimukset siirtyvät kuntayhtymältä sellaisenaan hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät tilat Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän osalta on lueteltu liitteessä 1.  

Toimitilatietoja tarkistetaan ja päivitetään 30.6.2022 saakka ja tämän jälkeenkin tapahtuvat muutokset huomioidaan 1.1.2023 alkavissa kunnan/kuntayhtymän ja hyvinvointialueen välisissä vuokrasopimuksissa.

3.    Selvitys siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta

Voimaanpanolain 23 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät 1.1.2023 sen järjestämisvastuulle kuuluvaan toimintaan liittyvä irtaimisto, irtaimen omaisuuden omistusta, hallintaa ja käyttöä koskevat oikeudet sekä immateriaaliset oikeudet ja luvat. 

Hyvinvointialueelle siirtyvät vain sellaisen osakeyhtiön osakkeet, jotka kunta omistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämistä tai tuottamista varten, jos osakeyhtiön tosiasiallinen päätoimiala on sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen.

Selvitys Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän siirtyvästä omaisuudesta on liitteenä 1.

4.    Selvitys siirtyvistä sopimuksista

Voimaanpanolain 25 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät kunnista 1.1.2023 sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset. Hyvinvointialue ja kunta voivat sopia siitä, että jokin sopimus ei siirry hyvinvointialueelle. 

Kuten edellä toimitilojen osalta on todettu, hyvinvointialueelle siirtyvät myös toimitilaa koskevat vuokrasopimukset, pois lukien sellaiset sopimukset, joissa kunta on sitoutunut osoittamaan ostajan tai lunastamaan toimitilan omistukseensa sopimuskauden päätyttyä. Tällöinkin hyvinvointialue ja kunta voivat sopia asiasta toisin. 

Hyvinvointialueelle eivät siirry vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee ajalla 1.7.2021 – 31.12.2022.

Hyvinvointialueella on käytössä Cloudia-hyvinvointialuemalli, jota kautta siirtyvät sopimukset voidaan kunnissa ja kuntayhtymissä siirtää. Sellaiset sopimukset, joita ei voida viedä hyvinvointialuemallin kautta, ilmoitetaan myöhemmin erillisessä liitteessä. 

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ehdottaa, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvät liitteessä 1 mainitut sopimukset.

5.    Selvitys siirtyvistä vastuista

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ehdottaa, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvät liitteessä 1 mainitut sopimuksiin ym. liittyvät vastuut.

6.    Selvitys siirtyvästä henkilöstöstä

Voimaanpanolain 18 §:n mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan liikkeenluovutukseksi. Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevien opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden siirtyminen hyvinvointialueelle ja hyvinvointiyhtymään. 

Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös edellä tarkoitettujen tehtävien tukitehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirrot, mikäli tehtävää hoitavan henkilön tosiasiallisista tehtävistä vähintään puolet on edellä tarkoitettujen tehtävien tukitehtäviä. 

Siirtyvällä henkilöstöllä tarkoitetaan luovuttajan palveluksesta hyvinvointialueen palvelukseen siirtyviä henkilöitä, jotka yksilöidään kussakin luovuttavassa organisaatiossa käytävässä yhteistoimintamenettelyssä. 

Luovutuksen piiriin kuuluvat edellä mainituilla perusteilla sekä vakinaiset että määräaikaiset, joiden palvelussuhde on voimassa luovutushetkellä. 

Määräaikaisen työntekijän tai viranhaltijan, jonka palvelussuhde päättyy 31.12.2022, katsotaan olevan liikkeen luovutuksen piirissä, mikäli hänen palvelussuhdettaan jatketaan ilman päivänkään keskeytystä. Määräaikaisen palvelussuhteen päättyessä 1.1.2023 jälkeen, sitä ei automaattisesti jatketa, vaan se päättyy alkuperäisen työsopimuksen / viranhoitomääräyksen mukaisesti, ellei sitä erikseen uusita. 

Liikkeenluovutushetkellä luovuttajan palveluksesta työ- / virkavapaalla olevat siirtyvät myös liikkeenluovutuksen periaattein hyvinvointialueen palvelukseen

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä antaa liitteenä 1 olevan arvion Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta.

Yhtymähallituksen toimivalta

Koska voimaanpanolaki määrää edellä mainitulla tavalla selvityksen antamisesta, on kyse voimassa olevan lainsäädännön täytäntöönpanosta. Kuntayhtymän toiminta siirtyy voimaanpanolain perusteella hyvinvointialueelle. Hallintosäännön 11 §:n mukaan yhtymähallitus valvoo kuntayhtymän etua ja edustaa yhtymää. Edelleen 2 momentin 16 kohdan perusteella yhtymähallitus päättää muista asioista, joita ei ole säädetty tai määrätty muulle kuntayhtymän toimielimelle tai viranhaltijalle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Salminen, palvelujohtaja, tiina.salminen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää: 

  1. antaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle liitteen 1 mukaisen selvityksen, 
  2. esittää, että liitteissä mainitut oikeudet, vastuut ja velvoitteet siirtyvät 1.1.2023 Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymältä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle,
  3. varaa oikeuden täydentää annettua selvitystä ja 
  4. valtuuttaa hallintopäällikön tekemään tarvittavat täydennykset ja muutokset liitteinä oleviin selvityksiin.

Käsittely:

Lakimies Mia Kontio-Kaskikallio oli paikalla vastaamaassa kysymyksiin. Vt. hallintojohtaja Petja Harakka, henkilöstöjohtaja Monica Hostio, rahoitus- ja talousjohtaja Päivi Tarsia ja kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen poistuivat asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (HallintoL 5 luku 28 § 1 mom. 7 kohta "yleislausekejäävi")

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Hallintopäällikkö, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue