Perustelut
Tausta
Hyvinkään kaupunki ja Keusote hallinnoivat vuosina 2017–2019 Uudenmaan alueellisesta valinnanvapauskokeilua osana sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa palvelusetelikokeilua. Kokeilussa edistettiin asiakaslähtöisyyttä kokeilemalla henkilökohtaisen budjetin kaltaista toimintamallia palveluseteleinä toteutettuna. Kokeilu toteutettiin kaikkien Keusoten kuntien alueella kunnittain vaihtelevissa asiakasryhmissä. Henkilökohtaisen budjetin toimintamalli edisti asiakastyytyväisyyttä, asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaiden osallisuutta lisäävää toimintatapaa kaikissa asiakasryhmissä.
Keusote on mukana pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman Henkilökohtaisen budjetoinnin kokeiluhankkeessa ajalla 10/2020–12/2021. Keski-Uudenmaan vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetoinnin kokeiluhanke on yksi yhdeksästä alueellisesta hankkeesta. Valtakunnallista kokeiluhanketta koordinoi sosiaali- ja terveysministeriö ja valtakunnallista kehittämistyötä koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. THL kokoaa ehdotuksen valtakunnalliseksi HB-malliksi vuoden 2021 loppuun mennessä. Kokeiluhankkeen valtakunnallisia tavoitteita ovat vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeuden, osallisuuden ja valinnanmahdolli-suuksien vahvistaminen, avun ja tuen saamisen mahdollistaminen joustavasti elämän eri tilanteisiin ja tarpeisiin kullekin henkilölle parhaiten sopivalla toteutustavalla sekä ehdotuksen antaminen tarvittavasta lainsäädännöstä mallin toteuttamiseksi. Keusoten hankkeen loppuraportti valmistui 1.11.2021, mutta hanketyö jatkuu kuluvan vuoden loppuun asti.
Keusoten vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetoinnin kokeiluhankkeen tavoitteita olivat:
1) määritellä vammaisten henkilöiden tarpeisiin soveltuva HB:n rahoitus- ja toimintamalli
2) määritellä asiakasohjauksen toimintamalli HB:n käytännön toteutukseen
3) antaa ehdotuksia tarvittavasta lainsäädännöstä toimintamallin toteuttamiseksi.
Keusoten HB-hanke toteutettiin tutkimuksellisena työnä yhteiskehittämisen menetelmin. Henkilökohtaista budjetointia tarkasteltiin hankkeessa neljän palvelun kautta: vaikeavammaisten kuljetuspalvelut, päiväaikainen toiminta (kvl ja vpl), alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuen vapaat sekä asunnon muutostyöt. Asunnon muutostyöt jäivät varhaisessa vaiheessa hankkeen tarkastelun ulkopuolelle, koska sekä asiakkaat että ammattilaiset näkivät, ettei HB:lla tavoiteta lisäarvoa palvelun toteuttamisessa.
Henkilökohtaisen budjetin pilotti
Keusoten vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallin tavoitteena on lisätä asiakkaiden itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja mahdollisuuksia vaikuttaa omiin palveluihinsa ja siten varmistaa, että palvelut vastaavat mahdollisimman hyvin asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Henkilökohtainen budjetointi nähdään yhtenä palveluiden järjestämistapana muiden järjestämistapojen rinnalla, joka on saatavilla kaikille asiakkaille iästä, toimintakyvystä tai palvelutarpeesta riippumatta.
Hankkeessa kehitetty asiakasohjauksen toimintamalli, asiakkaan polku, muotoutui hyvin yhteneväiseksi vammaispalveluissa jo nyt käytössä olevan asiakasprosessin kanssa. HB tuo prosessiin lisää sisältöä, esim. HB:n neuvonnan ja ohjauksen, HB:n tarjoamisen yhtenä palveluiden järjestämistapana, HB:n määrittelyn, HB-päätöksen tekemisen, asiakkaan tukemisen HB:n käytössä ja HB:n käytön seuraamisen.
Keusoten HB-toimintamallissa henkilökohtainen budjetti pohjautuu asiakkaalle tehtyyn palvelutarpeen arvioon. Asiakkaan HB määritellään asiakkaalle myönnettyjen palvelujen perusteella ja palvelukohtaisten HB-luokkien avulla. HB:ssa asiakas voi suunnitella palvelujensa sisällön, valita palvelujensa tuottajan, vaihtaa viranhaltijapäätöksen mukaisen palvelun kokonaan tai osittain toiseen palveluun sekä jaksottaa palvelujen käyttöä tarpeensa mukaisesti. Henkilökohtaisen budjetin käyttöä ja soveltuvuutta seurataan aktiivisesti asiakkaan ja asiakasohjaajan toimesta.
Toimintamallissa henkilökohtaisen budjetin arvon taustalla on luokkamalli, jossa kullekin palvelulle määritellään tarvittava määrä HB-luokkia vastaamaan asiakkaiden erilaisia tuen tarpeita. Luokkamallissa asiakas saa HB-luokan avulla omaa tarvetta vastaavan budjetin käyttöönsä. HB-luokkien arvot ovat euromääräisiä lukuun ottamatta kuljetuspalveluja, joissa luokittelu tehtiin kilometripohjaisesti. Lähtökohtana HB-luokkien arvon muodostumiselle on, että malli on järjestäjälle kustannusneutraali, kustannukset perustuvat järjestäjän kustannuksiin, ja että henkilökohtaisen budjetin saavat asiakkaat ovat yhdenvertaisessa asemassa palveluita muilla järjestämistavoilla saavien asiakkaiden kanssa.
Henkilökohtaisen budjetin toimintamallissa tarvitaan työkaluja, jotta siinä voidaan toimia. Keskeisimpiä työkaluja ovat HB:n maksuväline sekä selain- tai sovelluspohjainen käyttöjärjestelmä, portaali. Portaali kokoaa yhteen tiedon asiakkaalle myönnetystä henkilökohtaisesta budjetista, hyväksytyt palveluntuottajat, ja lisäksi asiakas ja asiakasohjaaja voivat seurata asiakkaan palveluiden ja HB:n käyttöä portaalista. Järjestelmän kautta palveluntuottajat voisivat myös laskuttaa tuottamansa palvelut. HB:n maksuvälineiksi on suunniteltu HB-seteli ja HB-kortti. HB-seteli perustuu palvelusetelimalliin ja HB-korttia olisi käytettävyydeltään samankaltainen kuin nykyiset taksikortit sillä erotuksella, että kortille ladattu arvo olisi matkamäärän sijaan kilometrejä, ja palvelu olisi käytettävissä koko Suomessa. HB-korttia käytettäisiin kuljetuspalveluissa. Edellä mainittuja portaalia tai maksuvälineitä ei HB:n käyttöön vielä ole, mutta nykyisiä järjestelmiä kehittämällä niitä voitaisiin hyödyntää HB-toimintamallissa.
Pilotin tavoitteena on:
1) Edistää Keusoten tavoitetta ottaa henkilökohtainen budjetti yhdeksi palveluiden järjestämisen tavaksi
• Tuoda HB muiden järjestämistapojen rinnalle omaishoitajien vapaissa, päiväaikaisessa toiminnassa ja kuljetuspalveluissa
• Selvittää ja kehittää HB:n käytön mahdollisuuksia myös muissa palveluissa ja asiakasryhmissä (esim. ikääntyneet)
• Kerätä tietoa HB:sta tukemaan päätöksentekoa ja vakiinnuttaa HB toimintamalli osaksi Keusoten palveluiden järjestämistapoja
2) Kehittää Keusoten valmiutta henkilökohtaisen budjetin käyttöön liittyen
• Perehdyttää ja lisätä asiakkaiden, työntekijöiden ja palveluntuottajien tietämystä HB:sta ja lisätä valmiutta HB:n käyttöön
• Selvittää ja kehittää HB:ssa tarvittavia työkaluja
3) Saada tietoa HB:n kehitettyjen toimintamallien toimivuudesta käytännössä ja kehittää edelleen toimintamalleja pilotissa saatujen kokemusten perusteella
• Selvittää erityisesti HB:n muodostumisen toimivuutta ja tarkentaa henkilökohtaisen budjetin perusteita
Keusoten yhtymävaltuuston 27.6.2019 tekemään päätökseen § 25 henkilökohtaisen budjetin käyttöönotosta viitaten ehdotetaan, että Keusotessa pilotoidaan henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallia vuoden 2022 aikana. Henkilökohtaisen budjetin pilotointia ehdotetaan toteutettavaksi voimassa olevan lainsäädännön mahdollistamalla tavalla vammaisten henkilöiden päiväaikaisessa toiminnassa, kaiken ikäisten omaishoidon tuen asiakkaiden vapaissa sekä vaikeavammaisten kuljetuspalveluissa. Pilotin aloitukseen liittyy mm. asiakkaiden, Keusoten ammattilaisten ja palveluntuottajien kouluttamiseen liittyvää työtä, portaalin ja maksuvälineiden kehittämiseen liittyviä tehtäviä sekä HB-luokkien arvojen tarkentamista, ja näiden syiden vuoksi asiakkaiden mukaan tuloa pilotointiin on suunniteltu porrastettavaksi talven ja kevään ajalle.
Henkilökohtaisen budjetin pilotin onnistumista ja mallin käyttökelpoisuutta arvioidaan hallituksen toimesta marraskuussa 2022 tammi-lokakuun kokemusten perusteella ennakkovaikutusten arvioinnin mukaisesti.
Asiakasmaksut
Henkilökohtaisessa budjetoinnissa mukana olevien palvelujen osalta noudatetaan kuntayhtymän nykyistä menettelyä. Asiakasmaksut perustuvat lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (3.8.1992/734) ja määräytyvät Keusoten yhtymähallituksen vahvistamien asiakasmaksujen mukaisesti.
Ehdotus
Esittelijä
-
Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi
Yhtymähallitus hyväksyy edellä esitetyn suunnitelman mukaisesti
1. Henkilökohtaisen budjetin pilotin ajalle 1.1-31.12.2022 Keski-Uudenmaan soten alueella ja
2. Henkilökohtaisen budjetin asiakasmaksujen osalta noudatetaan kuntayhtymän nykyistä menettelyä. Asiakasmaksut tarkistetaan jatkossa muiden asiakasmaksujen yhteydessä, mikäli henkilökohtainen budjetti otetaan Keski-Uudenmaan soten alueella vakituisesti käyttöön ja, että
3. Henkilökohtaisen budjetin pilotti toteutetaan vuoden 2022 vammaispalvelujen määrärahojen puitteissa vammaissosiaalityön henkilöstöresursseilla ikäihmisten ja vammaisten asiakaskohtaisten palvelusuunnitelmien puitteissa
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.