Perustelut
Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo
Hankintajärjestelmässä hankinnan kohteena on henkilökohtaisen avun palvelut,
tukihenkilöpalvelut ja vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö. Palvelut on tarkoitettu Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän asiakkaille, joilla on vammaisuuteen tai pitkäaikaissairauteen liittyvä tuen tarve.
Hankintajärjestelmän jakaantuu perustamisvaiheessa luokkiin seuraavasti:
Luokka 1 Henkilökohtaisen avun palvelut
Luokka 2 Tukihenkilöpalvelu
Luokka 3 Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö
Luokkia voidaan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana lisätä.
Hankinnan kohde hankintajärjestelmässä ja hankintajärjestelmän toiminta on kuvattu tarkemmin liitteessä osallistumispyyntö 18.2.2021 sekä sen liitteessä ”Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet”.
Hankinnan ennakoitu laskennallinen arvo on 4,25 milj.€/vuosi (17 milj.€/ nelivuotiskausi), alv 0 %. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana. Henkilökohtaisen avun kustannukset maksetaan vammaisten palvelujen kustannuspaikalta henkilökohtainen apu 390 452 02.
Dynaamisen hankintajärjestelmän perustaminen ja hankintamenettely
Tällä päätöksellä perustetaan henkilökohtaisen avun ja muiden kotona asumista tukevien palveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä ja valitaan hankintajärjestelmään sen perustamisvaiheessa hakeneet ehdokkaat.
Hankintajärjestelmä perustetaan ja sitä täydennetään rajoitetun menettelyn kaltaisella menettelyllä. Hankintayksikkö julkaisi 18.2.2021 hankintailmoituksen ja osallistumispyynnön numero KEUDno-2020-2731 ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja Tarjouspalvelu.fi.
Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille.
Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankintamenettelyssä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää koskevia säännöksiä.
Hankintamenettelyn valinnan tarkoituksena on turvata asiakasryhmän palveluiden toteuttaminen niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. Kyseessä ovat
asiakasryhmän perusoikeuksien ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen kannalta merkitykselliset palvelut.
Hankintajärjestelmän perustamisen jälkeen käynnistyy hankintavaihe. Hankintajärjestelmä on voimassa neljä (4) vuotta sen perustamisesta lukien. Tänä aikana hankintayksikkö toteuttaa hankintajärjestelmässä sisäisiä kilpailutuksia. Tilaaja voi jatkaa hankintajärjestelmän voimassaoloa uudella hankintailmoituksella.
Asiakkaiden osallistuminen ja markkinakartoitus
Palveluja käyttävien asiakkaiden infotilaisuus toteutettiin 4.11.2020. Tilaisuuden etukäteismateriaalina ilmoittautuneille toimitettiin luonnoksia hankinnan asiakirjoista. Info-tilaisuudesta tiedotettiin kutsukirjeessä ja asiakaskohtaamisissa. Infotilaisuuteen osallistui 19 henkilöä. Kuntayhtymän alueen vammaisneuvostoille toteutettiin webropol-kysely hankinnasta marraskuussa 2020.
Palveluntuottajien markkinakartoituksena toteutettiin infotilaisuus 2.11.2020, jonka etukäteismateriaalina ilmoittautuneille toimitettiin luonnoksia hankinnan asiakirjoista. Palveluntuottajien tasapuolisesti kohtelusta ja avoimuudesta huolehdittiin julkaisemalla kutsu markkinakartoitukseen HILMA-ilmoituskanavassa. Infotilaisuuteen osallistui 13 palveluntuottajaa. Lisäksi muutamat palveluntuottajat toimittivat kirjalliset kommenttinsa luonnosasiakirjoihin.
Ehdokkaiden valinta
Hankintajärjestelmään hyväksytään kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä.
Hankintayksikkö varasi dynaamisen hankintajärjestelmän perustamisvaiheessa 25.3.2021 mennessä saapuneiden osallistumishakemusten käsittelyyn 15 työpäivää.
Hankintayksikkö on käsitellyt osallistumishakemukset seuraavasti:
- ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastus
- soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaiden valinta hankintajärjestelmän luokkiin
- hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen tullaan tekemään päätöksenteon jälkeen
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Hankintalain mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Palveluntuottajat valitaan hankintajärjestelmän luokkiin seuraavasti.
Hankintajärjestelmä
Hankintayksikkö sai 25.3.2021 mennessä hankintajärjestelmään 15 osallistumishakemusta. Osallistumishakemukset ovat liitteen ”Saadut osallistumishakemukset” mukaiset.
Tarjouskilpailussa käytetyn sähköisen kilpailutusjärjestelmän mukaan osallistumispyyntöön kävi tutustumassa 47 yritystä. Osallistumispyyntöön tutustuneista yrityksistä 32 % jätti tarjouksen.
Osallistumishakemuksen jättäneistä yrityksistä 73 % (11 kpl) oli PK-yrityksiä. PK-yrityksellä tarkoitetaan yritystä, jonka henkilöstömäärä on alle 250 ja jonka vuosiliikevaihto on enintään 50 milj.€.
Liitteen ” Hankintajärjestelmään hyväksytyt palveluntuottajat” mukaiset osallistumishakemukset täyttivät kaikki hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja hyväksytään hankintajärjestelmään.
Kolme osallistumishakemusta ei täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia ja niitä ei hyväksytä palveluntuottajarekisteriin (liite Poissuljetut palveluntuottajat).
Tarjouspyynnön lähettäminen
Ensimmäinen hankintajärjestelmän sisäinen tarjouspyyntö lähetetään, kun ainakin kaikki 25.3.2021 mennessä saapuneet osallistumishakemukset on käsitelty ja päätös ehdokkaiden valinnasta hankintajärjestelmään tehty. Tarjouspyyntö lähetetään hankintajärjestelmän luokkaan 1 Henkilökohtaisen avun hyväksytyille ehdokkaille.
Ilmoitus hankintayksikölle
Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo@keusote.fi.
Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.
Ehdotus
Esittelijä
-
Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi
Yhtymähallitus päättää
1) valita Henkilökohtaisen avun ja muiden kotona asumista tukevien palveluiden dynaamiseen hankintajärjestelmään liitteen 3, hankintajärjestelmään hyväksytyt palveluntuottajat, mukaiset ehdokkaat,
2) sulkea tarjouskilpailusta seuraavat ehdokkaat kohdassa ehdokkaiden valinta kuvatuin perustein: Hoivapalvelu Anneliina Oy (luokka 2), LauHe Oy ja Urban Brothers Group Oy
3) valtuuttaa vammaispalvelujen ostopalveluista vastaavan koordinoivan esimiehen tai hänen poissa ollessaan vammaisten palveluista vastaavan koordinoivan esimiehen tekemään jatkossa hankintajärjestelmän voimassaolon ajan päätökset ehdokkaiden valinnasta hankintajärjestelmän luokkiin.
4) tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän §:n osalta välittömästi kokouksessa.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.
Merkittiin, että Sanna-Kaisa Patjas ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja päätöksentekoon (yleislausekejääviys).