Yhtymähallitus, kokous 23.3.2021

§ 36 Tilinpäätös 2020

KEUDno-2021-3537

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Tarsia, talous- ja hallintojohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Tilinpäätöksen taloudelliset tavoitteet

Vuoden 2020 tilinpäätöksen taloudelliset tiedot ovat valmistuneet. Yhtymävaltuuston 17.12.2020 § 52 hyväksymän muutetun talousarvion maksuosuudet ylittyivät n. 29,6 Me, josta oman toiminnan maksuosuudet n. 15,8 Me ja erikoissairaanhoidon maksuosuudet n. 13,8 Me. Maksuosuudet ylittyivät kaikissa jäsenkunnissa. Alkuperäiseen talousarvioon verrattuna erikoissairaanhoidon ylitys on n. 19,3 Me ja oman toiminnan ylitys n. 38,7 Me.

HUS:n hallitus päätti 2.2.2021 § 10 esittää HUS:n valtuustolle, että vuodelta 2020 kertynyt alijäämän (40 Me) katetaan jäsenkunnilta kannettavalla maksulla niiden palvelujen käytön mukaisessa suhteessa. Edelleen hallitus päätti, että maksun kantaminen voidaan toimeenpanna välittömästi. Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän jäsenkuntien osuus HUS:n alijäämän kattamisesta oli n. 5,0 Me. Lisäksi HUS joutui tekemään tilinpäätökseensä logistiikan varaston arvonalennuskirjauksen (yht. n. 11 Me), josta Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän jäsenkuntien osuus on n. 1,4 Me. Alijäämän kattamista ja varaston arvonalennusta ei ole voitu huomioida Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän joulukuisessa talousarviomuutoksessa. Erikoissairaanhoidon 13,8 Me:n ylityksestä näiden osuus on siis yhteensä n. 6,4 Me.

Omassa palvelutuotannossa kirjattiin koronakustannuksia n. 17,6 Me. Korona aiheutti myös asiakasmaksutuottojen vähenemisen ja arvion mukaan tuottoja jäi saamatta vajaa 7 Me. Koronan vaikutus maksuosuuksiin oli siis n. 24,5 Me. Yhtymävaltuuston hyväksyi lokakuussa talousarviomuutoksen, jossa arvioitiin koronan aiheuttavan n. 18,2 Me:n kustannukset. Kustannukset kohosivat kuitenkin lopulta suuremmiksi. Oman palvelutuotannon n. 15,8 Me:n talousarvioylityksestä n. 6,3 Me johtuukin koronasta. Koronan vaikutukset kohdentuivat suurimmalta osin Terveyspalvelut ja sairaanhoito -palvelualueelle, jonne keskitettiin mm. koronatestauksen kustannukset ja suojavälinehankinnat.

Kuntayhtymän lomapalkkavelan muutos toteutui myös ennakoitua suurempana. Henkilöstöpalvelujen tuottajalta saatiin joulukuussa arviolaskelma lomapalkkavelan muutoksesta. Laskelman perusteella ennustettiin, että lomapalkkavelan muutos tuo kuntayhtymälle n. 2,5 Me:n positiivisen vaikutuksen tulokseen. Tammikuussa kuitenkin kävi ilmi, että palvelutuottajalta saatu laskelma oli virheellinen ja todellinen tulosvaikutus olikin 1,8 Me negatiivinen. Näin ollen kuntayhtymän joulukuussa tekemä tilinpäätösennuste osoittautui lomapalkkavelan muutoksen osalta n. 4,3 Me liian positiiviseksi. Lomapalkkavelan muutos kohdentuu kaikkiin palvelualueisiin.

Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueella suurin poikkeama johtuu lyhytaikaisten sijaisten ennakoitua suuremmasta tarpeesta sairauslomien vuoksi. Sijaisia tarvittiin myös ennakoitua enemmän täyttämättä oleviin vakansseihin kuin eri mittaisiin työlomiin. Erityisesti kotihoito tarvitsi pienyritysten osallistumista, jotta ikäihmisten palvelutarpeeseen pystyttiin vastaamaan riittävällä tavalla. Kehitysvammaisten asumispalvelujen ostot ylittivät budjetin kuin myös henkilökohtaisten avustajien lisäys.

Terveyspalvelut ja sairaanhoito -palvelualueella ylitystä aiheutti koronan lisäksi ennakoitua suuremmat palvelujen ostot kehitysvammapoliklinikkatoiminnassa, lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja apuvälinetoiminnassa. Koska suorarekrytoinnissa oli haasteita etenkin sairaanhoitajien, hammashoitajien, puheterapeuttien ja lääkäreiden saatavuudessa, jouduttiin henkilöstöä vuokraamaan. Henkilöstön vuokraaminen on kalliimpaa kuin oma henkilöstö.

Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualueen ylitykset johtuvat lastensuojelun palvelujen arvioitua suuremmista kustannuksista. Kustannusten kasvua ei selitä yksin asiakasmäärien kasvu vaan kasvussa yhä merkittävämpi tekijä on, että lastensuojelun asiakkuudessa olevien lasten, nuorten ja perheiden ongelmat ovat monimutkaistuneet ja päihteiden käyttö ja kirjo on laajentunut. 

Liitteenä on Kuntamaiseman laatima maksuosuuksien vertailu sekä tarkemmat kuntakohtaiset selvitykset tietopakettirakenteen mukaisesti.

 

Ylitysoikeus

Talousarvion sitovuustasoittain maksuosuuksien ylitykset joulukuussa muutettuun talousarvioon verrattuna olivat:

  • Yhtymän johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut 0,1 Me (poikkeama muutetusta talousarviosta 0,3 %)
  • Ikäihmisten ja vammaisten palvelualue 2,1 Me (1,3 %)
  • Terveyspalvelut ja sairaanhoito -palvelualue ilman erikoissairaanhoitoa 10,4 Me (9,5 %)
  • Erikoissairaanhoito 13,8 Me (6,3 %)
  • Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelut sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelut -palvelualue 3,2 Me (3,6 %)

 

Koska talousarvion kokonaisylitys on näin merkittävä, anotaan yhtymävaltuustolta muutetun talousarvion ylitysoikeutta edellä kerrotun mukaisesti. Liitteenä on vielä yhteenveto maksuosuuksien toteutumisesta talousarviositovuuksittain sekä kunnittain.

 

Tilinpäätöskäsittely

Tilinpäätös tuodaan yhtymähallituksen hyväksyttäväksi 23.3.2021. Varsinaisessa tilinpäätöskäsittelyssä analysoidaan tarkemmin taloudellista toteutumaa.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus merkitsee tiedoksi tilinpäätöksen valmistelutilanteen.

Lisäksi yhtymähallitus esittää yhtymävaltuustolle, että valtuusto myöntää vuoden 2020 muutetun talousarvion ylitysoikeuden

  • Yhtymän johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuudelle 0,1 Me
  • Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueelle 2,1 Me
  • Terveyspalvelut ja sairaanhoito -palvelualueelle ilman erikoissairaanhoitoa 10,4 Me
  • Erikoissairaanhoitoon 13,8 Me
  • Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelut sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelut -palvelualueelle 3,2 Me
  • Yhteensä 29,6 Me

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Päivi Tarsia, talous- ja hallintojohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kuntayhtymän yhtymähallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Yhtymähallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen yhtymävaltuuston käsiteltäväksi. Yhtymävaltuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat yhtymähallituksen jäsenet sekä kuntayhtymän johtaja. Kuntalain 115 §:ssä on säädetty toimintakertomuksesta. Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta. Toimintakertomuksessa on myös aennttava tietoa sellaisista talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisesti tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Jos taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi.

Kuntayhtymän toimintakulut olivat n. 690,4 Me ja toimintakuluja vähentävä valmistus omaan käyttöön -erä oli 0,3 Me, joten tämä huomioiden toimintakulut olivat n. 690,1 Me. Toimintakulut ylittivät korjatun talousarvion n. 23,4 Me. Toimintatuotot ilman jäsenkuntien maksuosuuksia olivat n. 50,2 Me eli noin 6,4 Me pienemmät kuin korjatussa talousarviossa. Rahoitustuotot ja -kulut olivat n. -0,026 Me eli n. 0,11 Me pienemmät kuin korjatussa talousarviossa. Poistot olivat vajaat 1,6 Me ja toteutuivat n. 0,03 Me talousarviota suurempina. Jäsenkuntien maksuosuudet ylittyivät edellä esitetyistä syistä johtuen n. 29,6 Me. 

Investoinnit olivat n. 4,2 Me. Talousarviossa investointeihin oli varattu n. 8,9 Me eli investoinnit eivät toteutuneet suunnitellussa laajuudessa. Merkittävin syy alitukseen oli yhtymävaltuuston 23.4.2020 § 8 tekemä päätös olla liittymättä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi. Investoinnit olivat pääasiassa ict-investointeja keskittyen mm. ohjelmistorobotiikkaan, tietoaltaaseen ja tiedolla johtamiseen ja tietotekniikan yhtenäistämiseen.

Hallituksen on kuntalain 115 §:n mukaan tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä. Tilikauden tuloksella tarkoitetaan tuloslaskelman tulosta ennen varauksia ja rahastosiirtoja. Hyväksyttäväksi esitetyssä tilinpäätöksessä tilikauden tulos on 99.448,54 euroa. Taseessa on vuosilta 2017-2018 kertynyttä alijäämää 99.448,54 euroa, joten vuoden 2020 tilikauden tuloksella katetaan aikaisempien vuosien alijäämä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää

  • allekirjoittaa Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän vuoden 2020 tilinpäätöksen ja jättää tilinpäätöksen tilintarkastajan tarkastettavaksi
  • saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan käsittelyn jälkeen edelleen yhtymävaltuuston käsiteltäväksi
  • oikeuttaa kuntayhtymän johtajan tekemään tilinpäätökseen teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta. Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä

  • päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalain 136 §),
  • hallinnon sisäisestä määräyksestä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (Hallintolainkäyttölain 5§),
  • päätöksestä, josta lainsäädännön nojalla ei voi hakea muutosta (lainkohta mainittava erikseen päätöksen perusteluissa) tai
  • hankintapäätöksestä, jota ei tehdyn hankintaoikaisun johdosta muuteta (Hankintalaki 126§ ja 132§).