Yhtymähallitus, kokous 28.4.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 80 Sosiaaliasiamiehen selvitys 2019

KEUDno-2020-68

Valmistelija

  • Minna-Maarit Immonen, laatupäällikkö, minna-maarit.immonen@keusote.fi

Perustelut

Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (asiakaslaki) 2000/812 24 §:n mukaan kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies. Sosiaaliasiamiespalvelut keskitettiin vuoden 2019 alussa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamisvastuulle. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä ostaa sosiaaliasiamiespalvelun Länsi- ja Keski-Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito Oy:ltä. Kuuden kunnan sosiaaliasiamiestehtävien hoitamisen lisäksi Sosiaalitaito Oy tuottaa alueen potilasasiamiespalvelun. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän käytettävissä on sosiaali- ja potilasasiamiehen resurssia 1.4 henkilötyövuotta.
Sosiaaliasiamiehen tehtävä ja toiminta toteutuu kuntayhtymän alueella yhdenmukaisesti. Sosiaaliasiamiehen toiminta on olennainen osa sosiaalipalveluiden oikeusturva- ja laatujärjestelmää. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on mm. seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.

Sosiaaliasiamiehen selvityksen aineisto muodostuu sosiaaliasiamiehelle tulleiden sosiaalipalveluja koskevien yhteydenottojen sisällöistä, sosiaaliasiamiehen työssään tekemistä havainnoista, sosiaaliasiamiehen tietoon tulleista sosiaalihuollon asiakaslain mukaisista muistutuksista ja toteutetun kuntakyselyn vastauksista. Selvityksen tarkoituksena on antaa tietoa asiakkaiden tai heidän omaisten/läheisten kokemista epäkohdista ja kehittämiskohteista. Epäkohdat ja kehittämiskohteet ovat tärkeä tuoda esille, jotta epäselvyydet on mahdollista selvittää, virheellinen toiminta voidaan korjata ja palvelujen laatua kehittää. Selvitys antaa tietoa asiakkaan näkökulmista ja ongelmalliseksi koetuista tilanteista sekä viitteitä ajankohtaiseksi nousseista asioista ja ilmiöistä. Tilastoista ei voi päätellä sosiaaliasiamiehen työmäärää tai kunnan sosiaalipalvelujen tilaa. Läheskään kaikki sosiaalihuoltoon tyytymättömät asiakkaat eivät ole yhteydessä sosiaaliasiamieheen.

Sosiaaliasiamies on laatinut lain edellyttämän selvityksen. Liitteensä sosiaaliasiamiehen kuntakohtaiset selvitykset 2019.

Sosiaaliasiamies kiinnitti erityistä huomiota seuraaviin asioihin:

  • Palvelun tuottamiseen liittyviin seikkoihin, kuten asiakkaan mukaan ottamiseen palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen, oma-aloitteisesti selvitysten antaminen toteuttamisvaihtoehdoista, ohjaukseen ja neuvontaan, asiakkaiden asianmukaiseen kohteluun sekä asiakkaan omatyöntekijän nimeämiseen.
  • Lastensuojelun palveluja koskevien yhteydenottojen perusteella tulisi kiinnittää huomiota muun muassa vanhempien puolueettomaan ja tasapuoliseen kohteluun, tiedottamiseen jälkihuollosta sekä huoltajien ja lasten tiedonsaantioikeuteen.
  • Lastensuojelun laatusuosituksen mukaan lastensuojelun sosiaalityöntekijää kohden tulisi olla enintään 25 asiakasta. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä lastensuojelun työntekijää kohden on keskimäärin 50,4 asiakasta.
  • Ikääntyneiden palveluita koskien tulisi kiinnittää huomiota etenkin asumispalveluyksiköiden toiminnan asianmukaisuuteen, asumispaikan lähtökohtaiseen pysyvyyteen ja asiakkaiden tietojensaantioikeuden toteutumiseen.
  • Vammaispalveluita koskien tulisi huomioida asiakkaiden ja omaisten osallistumismahdollisuuksien ja asiakkaiden tiedonsaantioikeuden toteutuminen.
  • Päätösten tekeminen ja perusteleminen tulisi tapahtua kohtuullisessa ajassa.
  • Muistutuksiin vastaaminen tulisi tapahtua kohtuullisessa ajassa, lähtökohtaisesti 1-4 viikossa. Muistutuksen tulisi olla kevyt ja nopea keino selvittää tilannetta ja saada vastaus annettuun palautteeseen. Mikäli asiakas ei saa muistutukseen vastausta, hän saattaa haluta tehdä asiasta kantelun, joka olisi muistutusvastauksen saamisen jälkeen ollut tarpeeton.
  • Omien tietojen tarkastamiseen ja tiedonsaantiin liittyviin asioihin ja asiakkaiden ohjaaminen niitä koskien.
  • Viranomaisten sujuvaan yhteistyöhön ja yhteydenpitoon sosiaaliasiamiehen kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Kuntayhtymän hallitus päättää merkitä tiedoksi selvityksen sosiaaliasiamiehen toiminnasta sekä sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksien ja aseman kehityksestä vuonna 2019.
 

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Aikuisten mielenterveys, päihde-  ja sosiaalipalvelut ​sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelut; palvelujohtaja ja päälliköt, ikäihmisten ja vammaisten palvelut; palvelujohtaja ja päälliköt, laatupäällikkö,sisäisten integraatopalveluiden johtaja