Yhtymähallitus, kokous 21.1.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Kehitysvammapalvelujen päiväaikaisen toiminnan sekä sosiaalihuoltolain mukaisen tuetun työtoiminnan työosuusrahan tarkistaminen

KEUDno-2019-1933

Valmistelija

  • Virpi Ekmen, hallintosihteeri, virpi.ekmen@keusote.fi

Perustelut

Kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain (519/1977) ja asetuksen (988/1977) mukaan kehitysvammaiselle henkilölle tulee järjestää osana erityishuoltoa työtoimintaa. Työtoiminta ylläpitää yksilön omatoimisuutta ja aktiivisuutta. Työtoiminnan tavoitteena on myös ohjata kehitysvammaista henkilöä aikuisuuteen ja itsenäisyyteen sekä kuntouttaa häntä niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Asetuksen 24 §:n mukaan työtoimintaan osallistuvalle voidaan maksaa työosuusrahaa. Kehitysvammaisten päiväaikaisen toiminnan työosuusrahan lisäksi tässä esityksessä tarkistetaan sosiaalisen kuntoutuksen (SHL §17) tuetun työtoiminnan työosuusraha yhtenäiseksi sekä vammaispalveluissa että sosiaalipalveluissa. Sosiaalisella kuntoutuksella tarkoitetaan sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin annettavaa tehostettua tukea sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja osallisuuden edistämiseksi. 


Kehitysvammaisten henkilöiden päiväaikainen toiminta

Työtoiminnaksi kutsutaan työtä, joka tehdään useimmiten työ- ja päivätoimintakeskuksessa, johon työntekijä on asiakassuhteessa. Työtoiminnassa ei noudateta työlainsäädäntöä. Tuetulla työtoiminnalla tarkoitetaan työtä, jota tehdään tavallisella työpaikalla tai itsenäisesti työkeskuksessa. Myös tuetussa työtoiminnassa oleva kehitysvammainen henkilö on asiakassuhteessa työkeskukseen. Tuettu työllistyminen tarkoittaa erityistä tukea tarvitsevien työllistymistä tavallisille työpaikoille työvalmentajan avulla. Tuettu työllistäminen perustuu työntekijän ja työnantajan väliseen työsopimukseen ja työstä maksetaan palkkaa. 

Työosuusrahaa maksetaan työtoimintaan osallistuville henkilöille todellisilta läsnäolopäiviltä. Työosuusraha ei ole palkkaa vaan kyse on verovapaasta sosiaalietuudesta. Työosuusraha on porrastettu koulutuksen, tehtävän vaativuuden ja yksilöllisten taitojen mukaan siten, että pienimmillään työosuusraha olisi 9 €/toimintapäivä (esityksen mukaisesti) ja enimmillään 12 €/toimintapäivä. 

Sosiaalisen kuntoutuksen tuettu työtoiminta 

Kuten kehitysvammaisten palveluissa, myös sosiaalisessa kuntoutuksessa tuetulla työtoiminnalla tarkoitetaan tavallisella työpaikalla tai itsenäisesti työyksikössä tehtävää työtä, joka ei ole työsuhteista. Asiakkaat käyvät tuetussa työtoiminnassa kuntien, kuntayhtymien, yhdistysten tai yritysten toimipisteissä 1-5 päivänä viikossa, 4-8 tuntia päivässä. Työtehtävät räätälöidään asiakkaan kiinnostuksen kohteet, osaaminen, taidot ja kyvyt huomioiden. Tuetun työtoiminnan kautta asiakkailla on mahdollisuus päästä kokeilemaan taitojaan työelämässä ja näyttämään osaamistaan työpaikoilla. Palvelun tavoitteena on tukea asiakkaiden sosiaalista kuntoutumista, lisätä työelämäosallisuutta ja edistää osatyökykyisten asiakkaiden työllistymistä avoimille työmarkkinoille.

Työosuusrahaa maksetaan tuettuun työtoimintaan osallistuville henkilöille todellisilta läsnäolopäiviltä. Työosuusraha ei ole palkkaa vaan kyse on verovapaasta sosiaalietuudesta. Työosuusraha on porrastettu koulutuksen, tehtävän vaativuuden ja yksilöllisten taitojen mukaan siten, että pienimmillään työosuusraha olisi 9 €/toimintapäivä (esityksen mukaisesti) ja enimmillään 12 €/toimintapäivä.

Kuntayhtymässä tuettua työtoimintaa toteutetaan sosiaalisen kuntoutuksen yksikössä sosiaalisena kuntoutuksena sekä vammaisten palveluissa. Tuetun työtoiminnan työosuusrahan yhdenmukaistaminen mahdollistaa asiakkaille yhdenmukaiset etuudet samoista palveluista. Ehdotusta tuetun työtoiminnan työosuusrahan suuruudesta on edistetty yhteistyössä vammaispalvelujen ja aikuisten sosiaalipalvelujen kanssa.

Kehitysvammaisten henkilöiden työosuusrahan kustannukset

Kuntayhtymän alueen asukkaiden yhdenvertaisen ja tasaarvoisen kohtelun näkökulmasta on välttämätöntä yhdenmukaistaa työosuusrahojen suuruus. Kehitysvammaisten työosuusrahan yhdenmukaistamisen on tarkoitus ajoittua useammalle vuodelle siten, että ensi vuoden osalta ei vielä synny lisäkustannuksia, mutta vuosille 2021 – 2023 kustannuksia syntyisi n. 5 000 – 10 000 euroa/vuosi. Ensi vuodelle ei syntyisi kustannuksia, koska samaan aikaan on tarkoitus toteuttaa työosuusrahan asteittainen poistaminen päivätoiminnan osalta sekä työnantajilta perittävän palvelumaksun laajentaminen koskemaan kaikkia työnantajia Keusoten alueella. Päivätoiminnasta maksetaan työosuusrahaa tällä hetkellä vain Järvenpään ja Mäntsälän asiakkaille. Esimerkiksi Eteva kuntayhtymä maksaa työosuusrahaa vain työtoiminnan asiakkaille. Asteittain poistaminen tarkoittaa ensisijaisesti työosuusrahan pienentämistä 7 eurosta 5 euroon, mikä vastaa suuruudeltaan asiakkailta perittävää ateriamaksua. Uusille päivätoiminnan asiakkaille ei enää työosuusrahaa tultaisi maksamaan. Tuetun työtoiminnan osalta työnantajille kohdistuvan palvelumaksun on tarkoitus kattaa osa tuetun työtoiminnan järjestämisestä työ- tai toimintakeskukselle aiheutuvista kustannuksista. Tällä hetkellä palvelumaksu on käytössä Hyvinkäällä ja sen suuruus on 12 €/toteutunut työpäivä + alv. Kokemukset palvelumaksuun liittyen ovat positiiviset.

Keski-Uudenmaan soten alueella työtoimintaa tarjoaa 5 Keusoten omaa työ- tai toimintakeskusta: Askare Hyvinkäällä, Himmeli Järvenpäässä, Mesikämmen Mäntsälässä, Woimala Nurmijärvellä sekä Kettunen Tuusulassa. Työosuusrahan suuruus työtoiminnassa vaihtelee tällä hetkellä 5 eurosta (Tuusula) 9 euroon (Nurmijärvi).  Vastaavasti tuetun työn osalta vaihteluväli on 7 eurosta (Mäntsälä ja Tuusula) 12 euroon (Hyvinkää, Nurmijärvi ja Tuusula).


Sosiaalihuoltolain mukaisen tuetun työtoiminnan työosuusrahan kustannukset

Sosiaalihuoltolain mukaisen työosuusrahan minimitason määrittäminen tuetussa työtoiminnassa 9 euroon tarkoittaa minimitason korotusta Nurmijärvellä (1 € korotusta), Järvenpäässä (1 € korotusta) ja Mäntsälässä (2 € korotusta). Minimitaso asettuisi korotuksen jälkeen samalle tasolle, kuin mitä sosiaalisen kuntoutuksen työtoiminnassa (työtoimintakeskuksissa/työsaleilla) olevat asiakkaat saavat. Tuetussa työtoiminnassa työtehtävät ovat itsenäisempiä ja vaativampia kuin muussa sosiaalisen kuntoutuksen työtoiminnassa (työsalit Walssi Järvenpäässä, Askare Hyvinkäällä ja Woimala Nurmijärvellä) ja tällöin työosuusrahan minimitason korottaminen olisi oikeudenmukaista ja yhdenvertaista aiempaan päätöksen verraten. 

Korotus minimitasossa tarkoittaa yhteensä 3000€ lisäkuluja työosuusrahoissa Nurmijärven, Mäntsälän ja Järvenpään osalta. Tavoitteena on saada ko. palvelu tarjolle myös Hyvinkäälle ja Tuusulaan, mutta tämä vaatii uudelleen resursointia, lisäresurssien saamista tai ostopalvelujen hankkimista, koska palvelua ei ole ollut näissä kunnissa aiemmin tarjolla. MIkäli palvelu aloitettaisiin Hyvinkäällä ja Tuusulassa vuoden 2020 aikana vähitellen, työosuusrahojen kasvu olisi arviolta 12 000 € vuonna 2020. Tämä kustannusten nousu on tarkoitus kattaa talousarvion puitteissa ja käynnistämismahdollisuuksia vuoden 2020 aikana arvioidaan tästä lähtökohdasta. Tarkempi selvitys kustannuksista on liitteessä.

Sosiaalihuoltolain mukaista tuetun työtoiminnan palvelua on ollut tarjolla Nurmijärvellä (Woimala), Mäntsälässä (valmennuskeskus ja päivätoiminta) ja Järvenpäässä (Loimu ja Walssi). Lisäksi Hyvinkäällä on muutamille asiakkaille mahdollistettu kyseistä toimintaa ilman työvalmentajien tukea Tähkän asumisyksikössä.

Esityksenä on, että kehitysvammaisten henkilöiden työosuusrahan vähimmäismäärää korotetaan seuraavasti.


                                    2019    2020

Hyvinkään alueella      5,20€     6 €  
    
Tuusulan alueella         5 €        6 € 

Tuetun työtoiminnan osalta työosuusrahan vähimmäismäärää korotetaan seuraavasti:

Mäntsälän alueella      7 €      9 €

Tuusulan alueella       7 €      9 € 

Liitteessä tarkempi selvitys korotuksista.

Suunnitelmasta on pyydetty lausunto jokaiselta kuntayhtymän vammaisneuvostolta. Lausuntopyyntö lähetettiin 4.11. ja vastaus pyydettiin 29.11. 2019 mennessä. Määräaikaan mennessä vastaukset tulivat Järvenpään ja Hyvinkään vammaisneuvostoilta. Järvenpään vammaisneuvoston vastauksessa korostuivat seuraavat seikat: hyvänä pidettiin tuetun työllistämisen osuuden kasvattamista sekä Keusoten yhteistä ohjeistusta.  Paran-nusta toivotaan erityisesti palkkatyön osuuden kasvattamista suhteessa työosuusrahaan. Hyvinkään vammaisneuvoston vastauksessa korostuivat seuraavat seikat: Hyvänä pidettiin työosuusrahan suunnitelmallista korottamista. Työnantajilta perittävää palvelumaksua ei kannatettu.

 

Esityksenä on, että sosiaalihuoltolain mukaisten tuetun työtoiminnan asiakkaiden työosuusrahan vähimmäismäärää korotetaan seuraavasti.


                         2019    2020        

Mäntsälä           7 €       9 € 

Järvenpää         8 €       9 €

Nurmijärvi         8 €       9 €

Hyvinkää           0 €       9 €    

Tuusula             0 €       9 €    

Liitteessä tarkempi selvitys korotuksista.

LIITTEET        Kehitysvammaisten henkilöiden päiväaikaisen toiminnan kuvaus ja työosuusrahan yhdenmukaistaminen
                       Sosiaalihuoltolain mukaisen tuetun työtoiminnan kuvaus palvelusta ja työosuusrahan yhdenmukaistamisesta 
    

Valmistelija/lisätiedot:

Vammaisten palvelujen päällikkö Olli-Pekka Alapiessa, olli-pekka.alapiessa@ikeusote.fi, p. 040 834 8207
Aikuisten päihde-, mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen päällikkö Nina Tommola, nina.tommola@keusote.fi, p. 040 317 2566
Palvelujohtaja Tiina Salminen, tiina.salminen@keusote.fi, p. 040 845 9231

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää, että 

  • Keski-Uudenmaan soten kehitysvammaisten työosuusrahan ja sosiaalihuoltolain mukaisen tuetun työtoiminnan työosuusrahan suuruutta tarkistetaan perustelutekstissä esitetyn mukaisesti vuodelle 2020 ja, että 
  • palvelun laajentaminen toteutetaan vuonna 2020 talousarvion mahdollistamissa puitteissa, kustannusvaikutus huomioidaan jatkossa vuosittain talousarvion laadinnan yhteydessä ja, että
  • muutokset astuvat voimaan 1.2.2020 alkaen ja, että
  • seuraaville vuosille ajoitetut korotukset esitetään hyväksyttäväksi aina kunkin vuoden talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Päätös

Asia päätettiin palauttaa uudelleen valmisteluun.

Tiedoksi

talous- ja hallintojohtaja, vammaisten palvelujen päällikkö, aikuisten päihde-, mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen päällikkö