Kuvaus
Sote-uudistuksen perusteella Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän (Keusote) on tarkoitus purkaa 1.4.2023 lukien sen tehtävien ja henkilöstön siirtyessä sote-uudistuksen perusteella Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Keusoten purun jälkeen sen oikeudet ja vastuut siirtyvät Keusoten jäsenkunnille.
Sote-uudistuksessa Keusoten myyntisaamiset, ostovelat ja vastuut eivät siirry hyvinvointialueelle. Tämän vuoksi on vastuutettava, miten avoinna olevat asiat hoidetaan jatkossa Keusoten purkamisen jälkeen.
Koska Keusoten henkilöstö siirtyy hyvinvointialueelle 1.1.2023, Keusote tarvitsee hallinnollista apua HVA:lta toimintansa pyörittämiseen myös 1.1-1.4.2023.
Keusoten jäsenkunnat, Keusote ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ovat neuvotelleet liitteenä 1 olevan sopimuksen, jonka perusteella hyvinvointialue mm.
- antaisi hallinnollista apua Keusoten toiminnan pyörittämiseksi 1.1.-1.4.2023;
- hoitaisi myyntisaamisten ja ostovelkojen hoidon Keusoten sekä sen purun jälkeen myös Keusoten jäsenkuntien puolesta;
- hoitaisi Keusotea koskevat oikeudenkäynnit;
- käyttäisi Keusotea koskevissa asioissa puhevaltaa kuntien puolesta purun jälkeen; ja
- avustaisi Keusoten yhtymähallitusta tilinpäätöksien laadinnassa sekä avustaisi myös muutoin yhtymähallitusta sekä Keusoten tarkastuslautakunnan toimintaa 1.1.2023 lukien.
Osa Keski-Uudenmaan sopimuksessa koskevista asioista koskee Keusotea ennen sen purkua. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue käyttäisi näissä asioissa puhevaltaa Keusoten puolesta. Purun jälkeen hyvinvointialue toimisi jäsenkuntien lukuun kuntien kantaessa viimekätisen vastuun
Keusotea koskevissa asioissa. Sopimuksessa sovittaisiin hyvinvointialueen oikeudesta saada korvaus henkilöstön työpanoksesta. Merkittävimmissä Keusotea koskevissa asioissa, mm. palkkaharmonisaatiokysymyksessä, hyvinvointialueen tulisi saada Keusoten tai purun jälkeen jäsenkuntien kanta ennen puhevallan käyttämistä.
Sopimuksessa olisi sovittava myös rekisterinpidosta purun jälkeen sekä henkilötietojen käsittelystä hyvinvointialueen hoitaessa tehtäviä Keusoten lukuun.
Sopimuksessa olisi kysymys siirtymäajan järjestelystä. Avoinna olevien tehtävien hoitaminen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvän henkilöstön toimesta on käytännössä tarkoituksenmukaisin tapa hoitaa avoinna olevat asiat. Tehtäviä ei käytännössä voitaisi toteuttaa muun toimijan toimesta.
Sopimus vaikuttaa myös Keusoten purkusopimuksen sisältöön, koska purkusopimuksessa on esitettävä, miten purun jälkeen avoinna olevat asiat hoidetaan. Täten sopimukset muodostavat kokonaisuuden.
Täytäntöönpano
Päätös on tarkoitettu tulemaan voimaan heti mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta.