Yhtymävaltuusto, kokous 27.10.2022

§ 43 Vastaus valtuustoaloitteeseen: Valtuustoaloite (PS): Terveyskeskuspalveluauto parantaa saatavuutta

KEUDno-2022-1643

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valtuutettu Matti Heikkilä jätti yhtymävaltuuston kokouksessa 16.12.2021 Perussuomalaisten valtuustoryhmän valtuustoaloitteen "Terveyskeskuspalveluauto parantaa palveluiden saatavuutta".

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Yhtymähallitus päättää lähettää saapuneen valtuustoaloitteen koskien terveyskeskusautoa valmisteltavaksi terveys- ja sairaalapalveluiden palvelualueelle.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Susanna Pitkänen, palvelujohtaja, susanna.pitkanen@keusote.fi

Perustelut

Aikaisempi käsittely
Yhtymähallitus 25.10.2022

Valmistelija: Susanna Pitkänen

§ 111 Vastaus valtuustoaloitteeseen: Valtuustoaloite (PS): Terveyskeskuspalveluauto parantaa saatavuutta

Perussuomalaisten valtuustoryhmä jätti valtuutettu Matti Heikkilän johdolla valtuustoaloitteen ”Terveyskeskuspalveluauto parantaa palveluiden saatavuutta” yhtymävaltuuston kokouksessa 16.12.2021 (§64). Aloitteessa esitetään, että Keski-Uudenmaan kuntayhtymä selvittää ns. terveyskeskuspalveluauton mahdollisia palvelukokonaisuuksia asukkaiden tarpeiden näkökulmasta, kartoittaa terveysasemien ajanvarausasiakkaiden kulkumatkoja ajallisesti ja etäisyydellä mitattuna sekä selvittää terveyskeskusautokokeilun taloudelliset kustannukset. Aloitteessa pyydettiin valmistelemaan terveyskeskusautopalvelusta esitys Keusoten hallitukselle sekä edelleen valtuustolle päätettäväksi. Aloitteessa mainittu terveyskeskusauto sisältäisi lääkärin, laboratorio- ja muut vastaavat palvelut.

Liikkuvat palvelut ovat osa palvelujen verkostosuunnitelmaa

Lähelle asiakasta tuotujen palvelujen tarve ja merkitys on tunnistettu Keusotessa ja asiaa on tarkasteltu eri tulokulmista. Vuosille 2020–2030 laaditun pitkän tähtäimen palveluverkkosuunnitelman keskiössä on palvelujen uudistaminen ja monipuolistaminen, ja liikkuvien palveluiden määrän kasvattaminen on määritelty yhdeksi palveluiden saatavuutta parantavaksi tavoitteeksi (yhtymävaltuuston päätös 22.9.2020 §27 ja päätöksen toimeenpanosuunnitelma vuosille 2022-2024 hyväksytty yhtymävaltuustossa 18.11.2021 §51). 

Keski-Uudenmaan Hyvinvointialueen palvelujen verkostosuunnitelman vuosille 2023–2030 valmistelu käynnistyi syksyllä 2022. Palvelujen verkostosuunnitelman tavoitteena on turvata yhdenvertaiset ja sujuvat palvelut asukkaille sekä hillitä kustannusten kasvua. Kustannusten kasvun hillitsemiseksi ja alijäämän kattamisen tueksi laadittu Talouden ja toiminnan kestävän kehittämisen ohjelma sisältää viisi kärkitavoitetta, joista ensimmäinen on Palveluverkon keventäminen. Palveluverkon keventämisen tavoitteen saavuttamiseksi on määritelty useita toimenpiteitä, joista liikkuvien palvelujen kehittäminen, kiinteän tilaverkoston uudelleen arviointi ja tilojen käyttöasteen kasvattaminen ovat sidoksissa toisiinsa ja niitä on syytä tarkastella yhtenä kustannuskokonaisuutena. Liikkuvien palvelujen laaja-alainen huomioiminen on siten tiivis osa sekä palvelujen verkoston että talouden alijäämän kattamisen valmistelutyötä.

Monimuotoisesti tuotetuilla palveluilla tulee olla riittävä kustannus-vaikuttavuuslisäarvo Palvelukokonaisuuteen ei tule rakentaa epätarkoituksenmukaisia päällekkäisyyksiä. Keskeistä palveluverkoston suunnittelussa ja palvelumuotoilussa on huomioida palveluja käyttävien asiakkaiden eroavaisuuksia ja tarjota kunkin toimintakykyyn suhteutettuna tarkoituksenmukaisia palveluja. Asiakkaan lähelle tuotavien palvelujen tarve on tunnistettu erityisesti lapsiperheillä ja ikääntyneillä, joiden toimintakyky on heikentynyt. Toisaalta on hyväksyttävä, että kaikkia palveluja ei voida tuottaa liikkuvina tai niiden tuottaminen monimuotoisesti ei ole kustannusvaikuttavaa.  
Koronatilanteen ja Ukrainan pakolaisten myötä syntyneisiin uudenlaisiin terveyspalveluiden tarpeeseen reagoitiinkin vahvasti juuri palveluiden joustavuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta. Perusteina ei aina ollut kustannusvaikuttavuus tai -tehokkuus. Kokemuksia eri tavoin ja eri paikoissa tuotetuista palveluista hyödynnetään jatkosuunnittelussa. 

Liikkuvia palveluita hyödynnetään jo nyt palvelutuotannossa 

Terveyskeskuspalvelut muodostuvat laajasta palvelukokonaisuudesta. Keusoten palvelutuotannossa hyödynnetään jo kohtuullisen laajasti erilaisia liikkuvia palveluita ns. pop up -toimintana ja kotiin tuotavana terveyspalveluina. 

Suun terveydenhuollossa hyödynnämme liikkuvia palveluita lasten ja ikäihmisten palveluissa. Liikkuvan välineistön avulla palvelut tuodaan suoraan asiakkaan luokse. Alakoululaisten 1., 3. ja 5. luokkien tarkastukset toteutetaan koulun tiloissa. Hoivayksiköissä asuvien ikäihmisten tarkastukset, ja osittain myös toimenpiteet, suoritetaan ensisijaisesti hoivayksikössä (koronapandemian aikana toiminta on ollut tauolla, mutta käynnit on aloitettu uudelleen). Vuodeosastopotilaiden suunterveyden hoito toteutetaan suoraan osastolla. Toimintatapa on asiakkaalle vaivaton, mutta sen avulla palveluihin huonosti pääsevät tai palveluun huonosti kiinnittyvät asiakkaat myös tavoitetaan paremmin ja hoitoja pystytään suorittamaan tehokkaammin kuin hoitolassa.

Rokotus- ja koronanäytteenottotoiminnassa on hyödynnetty liikkuvia ja pop up -palveluita laajasti. Matkailuautoon rakennettu liikkuva yksikkö on kiertänyt kohdennetuilla pysähdyspaikoilla. Esimerkkinä mainittakoon laajat koululaisten koronarokotukset, joita toteutettiin viemällä liikkuva yksikkö koulujen pihoille. Niin rokotus- kuin näytteenottotoimintaa varten on perustettu laajasti pop up -toimipisteitä esimerkiksi kauppakeskuksiin ja tyhjiin kiinteistöihin. Näytteenottoa on myös viety suoraan kuntalaisten luokse mm. hoivayksiköihin.  

Ukrainan pakolaisille suunnatuissa palveluissa on myös käytetty liikkuvaa yksikköä. Toiminta toteutettiin vuokratulla tila-autolla, jossa työskenteli sairaanhoitajan ja lähihoitajan lisäksi sosiaalityöntekijä. Toimintatavan avulla pystyttiin toteuttamaan vastaanottokeskuksiin rekisteröityneiden ja rekisteröimättömien kotimajoituksissa olevien tilannekartoitukset, maahantulotarkastukset ja hoidon- ja tuentarpeen arvioinnit kuormittamatta peruspalveluja kiinteissä toimipisteissä. 

Rintasyövän seulontapalvelut tuottaa kilpailutuksen perusteella Suomen Radiologikeskus Oy. kaksi mobiilikuvausyksikköä eli niin kutsuttua mammografiavaunua kiertävät alueemme kunnissa. Kullekin pysähdyspaikalle kutsutaan seulontaan kyseisen kunnan seulottavat asukkaat. 

Liikkuvien yksiköiden lisäksi Keusotessa on laajasti suoraan asukkaan kotiin vietäviä palveluita. Näiden palvelujen yhteydessä on mahdollisuus mm. vieritutkimuksiin. Kotisairaalatoiminta on kehitetty alueellisesti, ja sen toiminta on todettu laadukkaaksi ja kustannustehokkaaksi kun palveluun ohjataan siihen soveltuvat potilaat. Nykyisin jo 40 % Keusoten alueen perusterveydenhuollon sairaalahoidosta toteutetaan kotona tai asumispalveluyksiköissä osastohoidon sijaan. 

Kotiin vietävien sairaalapalvelujen laajentamismahdollisuutta arvioidaan alkuvuonna 2023 pilotoimalla liikkuvan päivystyssairaalan toimintaa.  Liikkuva sairaala on ympärivuorokautinen päivystyksellisiin tilanteisiin erikoistunut diagnostiikka- ja hoitoyksikkö, jonka kohdeasiakkaina ovat geriatriset kotihoidon ja asumispalveluyksiköiden asukkaat. Erityiskoulutettu sairaanhoitaja tekee potilaan luona tutkimukset ja arvioinnin tiiviin lääkärikonsultaation tuella. Tarvittavat hoidolliset ratkaisut voidaan tehdä ilman, että asiakas hakeutuu ensin päivystykseen. Potilaat saavat hoitoa turvallisesti, nopeammin ja ilman siirtymisiä ja odotteluja.
Kotihoidon asiakkuudessa olevien lääkäripalvelut toteutetaan myös asukkaan kotona. Kuntalaiset, jotka eivät kykene sairauksiensa ja toimintakyvyn laskun vuoksi asioimaan terveysasemilla, saavat terveyskeskuslääkäripalvelut suoraan kotiinsa. Vastaavan lääkäripalvelun piirissä ovat myös lyhytaikaisen arviointi- ja kotikuntoutuksessa olevat.

Myös kuntoutuspalveluissa hyödynnetään kotiin vietäviä palveluita. Kuntalaiset saavat kotiinsa eri terapeuttien, kuten fysio- ja toimintaterapeuttien, palveluita. Yksi merkittävä kotiin vietävä kuntoutuspalveluiden toiminto on apuvälinearviot.

Terveyspalveluiden lisäksi sosiaalipalveluissa tehdään kotikäyntejä. Esimerkiksi asiakasohjausyksikön toimesta suoritetaan palvelutarpeen arvioinnit kuntalaisen kotona.

Kotiin vietäviin palveluihin lukeutuvat myös etäpalvelut, joita on kehitetty viime vuosina aktiivisesti. Tulevaisuudessa etäpalveluiden mahdollisuuksien odotetaan kasvavan entisestään. Niiden avulla pystytään tuomaan palvelut sinne, missä asiakas haluaa itse asioida. On selvää, että etäpalvelut eivät sovi kaikkien käytettäväksi eivätkä ne poista kokonaisuudessaan kiinteissä palvelupisteissä käyntien tarvetta, vaan täydentävät niitä tilanteissa, joissa palvelupisteessä asiointiin ei ole tarvetta.

Matkakorvauksista

Valtakunnallisesti terveyspalveluiden saavutettavuutta tukee Kelan matkakorvausjärjestelmä. Kuntalaiset ovat oikeutettuja saamaan terveydenhoitoonsa liittyvistä matkoista matkakorvausta. Matkakorvausta maksetaan omavastuuosuuden ylittävästä osuudesta halvimman matkustusmuodon mukaan. Kuntalaisella voi olla myös oikeus Kela-taksin käyttöön terveydentilansa tai asumispaikkansa puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi.

Kokemuksia ja tutkimustietoa muualta

Liikkuvia palveluita kehitetään ja kokeillaan laajasti eripuolilla Suomea. Osa toimintatavoista on lähtenyt toimimaan hyvinkin tarkoituksenmukaisesti, mutta joitain kokeiluja on jouduttu lakkauttamaan jo melko pian toiminnan aloittamisen jälkeen. Esimerkkinä lakkautetusta toiminnasta mainittakoon Päijät-Hämeen alueella toiminut terveysbussihanke Linkku. Toisaalta esimerkiksi HUSin liikkuva näytteenottopalvelu, Malla-auto, on toiminut jo vuosia Etelä-Karjalan alueella ja alustavia keskusteluja sen toiminnan laajentamiseksi mm. Keski-Uudenmaan alueelle on käyty.

Liikkuvista palveluista on meneillään myös useita tutkimushankkeita. Esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoulussa on käynnissä hanke, joka selvittää millaisia sote-kentän palveluhaasteita pyörillä toimivat palvelut voisivat ratkaista. Tavoitteena on selvittää luovatko pyörillä liikkuvat sote-palvelut lisäarvoa ja ovatko ne toiminnallisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestäviä ratkaisuja. Hankkeelle on osoitettu REACT-EU Euroopan aluekehitysrahaston ja valtion rahoitusta vuosille 2021–2022 yhteensä 123 699 euroa. 

Keusotessa seurataan aktiivisesti ympärillämme tapahtuvaa sote-palveluiden uudistamista ja liikkuvien palveluiden mahdollisuuksien laajentamista. Hyödynnämme mahdollisimman laajasti muualla saatua kokemusta ja erityisesti tutkimustietoa osana oman alueemme palveluverkon suunnittelua ja kehittämistä. 

 

Päätösehdotus:
Yhtymähallitus päättää ehdottaa yhtymävaltuustolle, että se päättää
•    hyväksyä edellä annetun vastauksen valtuustoaloitteeseen sekä
•    toteaa, että Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä jatkaa liikkuvien ja muiden eri paikoissa tuotettavien palveluiden kokonaisuuden suunnittelua ja kehittämistä osana palvelujen verkostosuunnitelmaa. Palvelujen verkoston suunnitelman yhteydessä esitetään taloudellinen analyysi ja esitykset monimuotoisesti tuotetuista palveluista. 

Lisäksi yhtymähallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallintosäännön 79 §:n mukaan esityslista, joka sisältää selostuksen käsiteltävistä asioista ja ehdotukset yhtymävaltuuston päätöksiksi,
lähetetään kokouskutsun yhteydessä, mikäli erityiset syyt eivät ole esteenä. Yhtymähallitus käsittelee asiaa kokouksessaan 25.10.2022 ja tekee silloin ehdotuksen yhtymävaltuustolle. Heti tämän jälkeen yhtymävaltuuston päätösehdotus asiassa täydennetään esityslistalle yhtymähallituksen tekemän päätöksen mukaiseksi.
 

Ehdotus

Yhtymävaltuusto päättää

  • hyväksyä edellä annetun vastauksen valtuustoaloitteeseen sekä
  • todeta, että Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä jatkaa liikkuvien ja muiden eri paikoissa tuotettavien palveluiden kokonaisuuden suunnittelua ja kehittämistä osana palvelujen verkostosuunnitelmaa. Palvelujen verkoston suunnitelman yhteydessä esitetään taloudellinen analyysi ja esitykset monimuotoisesti tuotetuista palveluista. 
     

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.